DR Symfoniorkestret åbner sæsonen med poetisk kæmpeværk

Næsten 300 medvirkende er på scenen i det romantiske kæmpeværk ’Gurre-Lieder’, som åbner DR Symfoniorkestrets nye sæson den 1. september.

DR Symfoniorkestret og chefdirigent Fabio Luisi åbner den nye koncertsæson med kæmpeværket ’Gurre-Lieder’, som for første gang i 25 år kan opleves i DR-regi. (Foto: Agnete Schlichtkrull)

Der findes mange store, klassiske værker for kor og orkester, som virkelig kan få taget til at løfte sig i en koncertsal.

Men der er alligevel ét værk, som er i en størrelsesskala helt for sig selv – og som derfor kun meget sjældent opføres. Det er Arnold Schönbergs berømte kæmpeværk Gurre-Lieder, som kræver næsten 300 medvirkende fordelt på to store kor, et stærkt udvidet orkester og seks sangsolister.

Det er 25 år siden, at Gurre-Lieder sidste gang blev opført i DR, men nu bliver det igen muligt at opleve værket for både koncertpublikum og radiolyttere. Det sker til DR Symfoniorkestrets sæsonåbning den 1. september, hvor alle sejl er sat til med et internationalt solisthold, et orkester som er udvidet til næsten dobbelt størrelse med bl.a. studerende fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, DR Koncertkoret i fuld opstilling og masser af musikalske gæster på scenen.

Stærke naturkræfter

Selvom det store udtræk på scenen bliver en oplevelse i sig selv, er der samtidig en dybere mening med at DR Symfoniorkestret åbner sæsonen med netop Gurre-Lieder. Værket er nemlig fuld af de stærke naturkræfter, som er et gennemgående tema i hele DR Symfoniorkestrets nye sæson.

Med malende tekster af den danske digter J.P. Jacobsen fortæller Gurre-Lieder legenden om kong Valdemar, som efter sin elskede Toves død må ride rundt som genfærd i den natmørke skov. Hver morgen befries han af den forløsende solopgang, og i slutningen af værket bliver de to elskende endelig forenet gennem naturen i en gribende finale for kor og orkester.

Ifølge chefdirigent Fabio Luisi er Gurre-Lieder med sine stærke naturbilleder en oplagt indledning til en sæson, der kredser om naturens kræfter:

- Gurre-Lieder er et legendarisk værk og en ideel åbning på en sæson, hvor vi har fokus på naturen, sådan som den kommer til udtryk gennem musikken. De stærke kræfter og de mange sanseindtryk, vi møder i naturen, kan udtrykkes fantastisk gennem et orkester. Det er oplevelser, som ikke kan beskrives med ord, men som giver os en intuitiv forståelse af, hvem vi er som mennesker. Og der er ikke noget værk, der beskriver forbindelsen mellem naturen og menneskesindet så gribende som Gurre-Lieder, siger Fabio Luisi.

En umulig opgave?

Gurre-Lieder blev en stormende succes i Wien i 1913, hvor publikum og presse var begejstret for det poetiske kæmpeværk – helt i tråd med begejstringen for tidens andre storværker af fx Mahler og Richard Strauss.

Det tog mange år, før man havde mod og overskud til at opføre Gurre-Lieder i Danmark. Dels fordi man i datidens Danmark var skeptisk over for den senromantiske orkestermusik, der blev regnet for overdreven, ’usund’ og i bund og grund udansk. Men også fordi opgaven virkede praktisk umulig.

Det lykkedes første gang i 1968, da Gurre-Lieder blev opført af DR Symfoniorkestret, DR Underholdningsorkestret og DR Koncertkoret. Siden dengang har DR været involveret i de fleste danske opførelser af værket, og efter 25 års ventetid er tiden nu inde til en ny opførelse af DR Symfoniorkestret og chefdirigent Fabio Luisi, som er ekspert i senromantisk musik.

Alle sejl sat til

For at gøre DR Symfoniorkestrets sæsonåbning til en oplevelse ud over det sædvanlige, har orkestret og Fabio Luisi allieret sig med en lang række musikalske gæster – fra det berømte svenske mandskor Orphei Drängar og studerende på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, som forstærker orkestret, til et hold internationale sangsolister med den tredobbelte Grammy-vinder Thomas Quasthoff i spidsen som fortæller. Med på scenen i Koncertsalen er naturligvis også DR Koncertkoret, som i den nye sæson kan fejre 90 års jubilæum. Samtidig kan publikum se frem til at få en oplevelse for alle sanser, når de træder ind i DR Symfoniorkestrets foyer på åbningsaftenen. Her vil bl.a. dekorationer og belysning nemlig sørge for, at man kommer i den rette stemning inden man finder sin plads i Koncertsalen for at opleve det store værk.

– Vi vil gerne gøre noget ekstra for publikum i anledning af, at vi åbner en ny sæson, og at vi har et så markant værk på programmet, siger Kim Bohr, der er chef for DR Koncerthuset, Den levende musik og P2, og fortsætter:

– Samtidig slår vi tonen an til en ny sæson, der har naturkræfterne som det overordnede tema, og det skal selvfølgelig kunne mærkes lige fra man kommer ind i huset.

DR Symfoniorkestrets sæsonåbning den 1. september sendes direkte på P2 og efterfølgende på DR2.