I begyndelsen af juli kommer over 10.000 arkitekter fra hele verden til København, når byen for første gang er værtsby for verdenskongressen for arkitekter, UIA World Congress of Architects.
Den store begivenhed har inspireret DR Vokalensemblet og den engelske dirigent David Hill til at holde en særlig koncert i Trinitatis Kirke i København, hvor man kan opleve det tætte forhold mellem musik og arkitektur – både i bogstavelig og overført betydning.
Med over fem århundredes kormusik og en håndfuld helt nye værker vil man kunne høre og mærke, hvordan komponister til alle tider er blevet inspireret af rum og bygninger, og hvordan lyden af sangstemmer spiller sammen med rummet – både i de gamle og de helt nye værker.
Sangere spredt i rummet
Allerede fra de første toner til koncerten 'Klang & rum' vil publikum kunne opleve kirkerummet på en særlig måde. Her vil DR Vokalensemblets sangerne nemlig være skjult rundt omkring i kirken, så kun en enkelt af dem af synlig, mens resten vil kunne høres fra forskellige retninger i rummet.
Værket er et minimalistisk stykke af den berømte amerikanske komponist John Cage og består af ganske få toner, som synges i en form for vekselsang, hvor en solostemme besvares af korstemmerne.
Spejling af proportioner
I renæssancen var de fleste komponister tilknyttet hoffer eller til kirker, hvor vigtige og spektakulære rum var en integreret del af både institutionen og kunsten.
Det kan man til koncerten ”Klang og rum” opleve i kormusik af komponister som Gabrieli, Hassler og Giovanelli, der har komponeret deres værker til rumligheden og akustikken i blandt andet Peterskirken og Det Sixtinske Kapel i Rom og Markuskirken i Venedig.
Inspireret af rummenes imponerende proportioner har de tre komponister skrevet nogle af deres smukkeste og mest komplekse korværker, som bl.a. bruger ekko-virkninger mellem forskellige dele af koret og inddeling i helt op til 12 og 15 forskellige korstemmer.
Tag over hovedet
For to af aftenens nulevende komponister, amerikanske Caroline Shaw og engelske Judith Bingham, har musikken en ekstra dimension, hvor arkitekturen ikke blot afspejles i musikken, men samtidig bliver symbolet på et hjem eller et tilflugtssted.
Mens Caroline Shaw bruger en bibeltekst, som handler om at finde et hjem, et asyl eller bare et rum – på jorden eller i himlen – tager engelske Judith Bingham udgangspunkt i den engelske klassiker 'En pilgrims vandring' fra 1670.
Judith Binghams nye korværk, som får verdenspremiere til koncerten, er bestilt af DR Vokalensemblet sammen med Yale University i USA, og kredser symbolsk om mennesker, hvis største længsel ganske enkelt er et tåleligt, jordisk sted at leve.
Uropførelser af studerende
De yngste komponister bag 'Klang og rum'-koncerten er fire studerende fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, som har skrevet nye værker specielt til DR Vokalensemblet.
Alle fire forholder sig konkret eller abstrakt til temaet arkitektur og musik med hver deres udgangspunkt – fra taiwanesiske Tzu-Hsuan Chen, der er inspireret af et japansk museum, til italienske Antonio Daprile, der skildrer sin oplevelse af det umulige danske boligmarked.
BBC-dirigent i spidsen
I spidsen for 'Klang & rum'-koncerten er den engelske dirigent David Hill, som er en kendt figur i det britiske musikliv.
Indtil 2017 var han chefdirigent for radiokoret BBC Singers, og i 25 år har han været chefdirigent for The Bach Choir i London og for Leeds Filharmoniske Kor. Han underviser i korledelse på Royal Northern College of Music i Manchester og i kirkemusik ved Yale Universitet i New York, og han har været korleder i flere britiske domkirker, blandt andet den store Winchester Cathedral. Som orkesterdirigent er David Hill tilknyttet Bournemouth Symfoniorkester og har i øvrigt givet koncerter med adskillige orkestre i Europa, Australien og USA.