Presseinvitation: DR PigeKorets Jul 2018 – med 80 års jubilæum

Pressen er velkommen, når DR PigeKoret markerer sit 80-års jubilæum ved korets traditionsrige julekoncert i DR Koncerthuset søndag 16. december. Blandt de medvirkende er dirigent Phillip Faber, skuespiller Sofie Gråbøl og forfatter Knud Romer, og korets nye protektor H.K.H. Kronprinsessen overværer koncerten.

Der venter publikum en ganske særlig oplevelse, når DR PigeKoret byder indenfor i DR Koncertsalen til korets traditionsrige julekoncert søndag den 16. december. I anledning af korets 80-års fødselsdag er koncerten nemlig formet som en stærk musikalsk fortælling, skrevet til lejligheden af forfatteren Knud Romer og fortalt af skuespilleren Sofie Gråbøl.

DR PigeKorets Jul 2018

DR PigeKorets Jul

Søndag 16. december kl. 16
DR Koncertsalen

Medvirkende:
DR PigeKoret
Phillip Faber, dirigent
Sofie Gråbøl, fortæller
Musikere fra bl.a. Dreamers Circus og Den Danske Strygekvartet

Koncerten opføres også
Lørdag 15. december kl. 16
Søndag 16. december kl. 13
Mandag 17. december kl. 18.30
Alle koncerter er udsolgt

DR sender koncerten den 25. december kl. 20 på DR K, og juleaftensdag på DR P2 og P5.

Dirigent og tv-vært Phillip Faber står i spidsen for korets 50 unge piger, som får selskab på scenen af 220 børn fra DR Korskolen og et flot musikalsk line-up af førende danske musikere, blandt andre violinisten Rune Tonsgaard, som tidligere har modtaget Kronprinsparrets Stjernedryspris.

DR PigeKorets nye protektor, H.K.H. Kronprinsessen, vil selv være til stede ved koncerten, og pressen er velkommen til at fotografere ved Kronprinsessens og øvrige gæsters ankomst i DR Koncerthusets foyer inden koncerten.

En bevægende musikalsk fortælling

DR PigeKoret har i forbindelse med deres 80-års jubilæum ønsket at sætte fokus på fællesskab og nærhed, som er bærende værdier for koret. I samarbejde med forfatteren Knud Romer har koret derfor udformet koncerten som en bevægende musikalsk julefortælling om det at finde sin egen stemme gennem fællesskabet.

Musikalsk får koncerten en umiskendelig nordisk klang. De syv musikere, som medvirker, har nemlig alle et ben i den nordiske folkemusik, blandt andet via Nordic folk-gruppen Dreamers Circus og Den Danske Strygekvartet.

I anledning af jubilæet har DR PigeKoret desuden inviteret 250 forhenværende pigekorsangere i alle aldre, som medvirker på to af koncertens numre.

Nye koncertkjoler af David Andersen

Ud over bevægende ord og toner vil der traditionen tro også være kræset for øjnene i DR PigeKorets Jul. DR Koncerthusets smukke koncertsal vil nemlig blive pyntet op som et fortryllende julelandskab, og pigerne vil ikke bare synge fra scenen, men bevæge sig rundt i hele rummet.

Desuden bliver koncerten første mulighed for at se DR PigeKorets nye koncertkjoler, kreeret af modedesigneren David Andersen. Hver kjole er blevet ’fittet’ til den enkelte pige, og farven er naturligt afstemt efter den stærke blå, som præger DR Koncerthusets yderbeklædning.

3000 på venteliste

Med årene er DR PigeKorets Jul blevet et tilløbsstykke, som gennem flere dage trækker fulde huse i DR Koncerthuset. I år har mere end 6000 købet billet til at opleve koncerten, mens over 3000 håbefulde står på venteliste. Heldigvis kan alle danskere kigge med, når koncerten sendes på DR K den 25. december kl. 20, og allerede juleaftensdag kan koncerten nydes på radioens P2 og P5.

Frist for akkreditering

Frist for presse-akkreditering er onsdag den 12. december klokken 12.00.
Koordinerende pressekontakt i DR: Cecilie Rosenmeier – CERO@dr.dk

Der er begrænset antal pladser. Du modtager en kvittering fra DR, når du er akkrediteret. Der udleveres pressekort ved ankomst, som skal bæres synligt.

Scenebilleder fra selve koncerten kan efter ønske leveres af DR få timer efter koncertens afslutning.