DR Pigekoret og kvindelige komponister går nye veje med uropførelser på kvindernes internationale kampdag

Med to nye værker af komponisterne Louise Alenius og Line Tjørnhøj tager DR Pigekoret for første gang fat i nogle af de svære temaer og tabuer, som unge kvinder kan opleve i dag.

  • DR Pigekoret uropfører to nye værker af komponisterne Line Tjørnhøj og Louise Alenius ved korets forårskoncert i Holmens Kirke søndag 8. marts. (Foto: Daniel Stjerne)
  • Komponisten Louise Alenius har skrevet værket 'Længst væk fra mig' specielt til DR Pigekoret. Hun brød igennem som komponist, da hun som 29-årig skrev musik til Den Kgl. Ballet, og i øjeblikket arbejder hun på en helaftensopera til Den Kgl. Opera, som skal opføres i 2022. (Foto: Sascha Oda.)
  • Line Tjørnhøj har skrevet værket 'Hånden på hjertet' til DR Pigekoret. Hun sprang først som 35-årig ud som komponist, og hendes første større værk, 'Anorexia Sacra', vandt prisen for bedste kammeropera ved den amerikanske Opera Vista Festival i 2009. (Foto: Anders Bigum)
1 / 3

Det er ikke mange uger siden, at de unge sangere i DR Pigekoret tonede frem på godt to millioner tv-skærme med de traditionelle nytårssange, som samler danskerne i et af årets mest højtidelige øjeblikke.

Klangen og synet af de unge pigekorssangere er for mange blevet synonymt med højtider og traditioner. Men i virkeligheden rækker korets repertoire langt ud over den danske sangskat, og gennem hele sin over 80-årige historie har DR Pigekoret samarbejdet med tidens førende komponister og kunstnere indenfor mange forskellige musikgenrer.

Alligevel er det et skridt i en helt ny retning, når de 50 unge sangere og deres dirigent Phillip Faber uropfører to nye værker af komponisterne Louise Alenius og Line Tjørnhøj til årets forårskoncert i Holmens Kirke, som finder sted på kvindernes internationale kampdag den 8. marts.

Stærke temaer og tabuer

De to værker, som er skrevet specielt til DR Pigekoret, har titlerne 'Hånden på hjertet' og 'Længst væk fra mig', og ud over at være skrevet af kvindelige komponister har de det til fælles, at de tager udgangspunkt i den virkelighed, som unge kvinder i dag kan opleve.

Både Louise Alenius og Line Tjørnhøj har selv skrevet teksterne til deres værker, og de har brugt korets egne piger som kilde og inspiration med særligt fokus på nogle af de svære situationer og dilemmaer, som fylder i deres liv lige nu – fra ensomhed til krænkelse og søgen efter identitet og personlige grænser.

Ifølge Phillip Faber, chefdirigent for DR Pigekoret, er det netop på indholdssiden, at koret tager et nyt, kunstnerisk skridt med de to nye værker. – Da vi bestilte værkerne hos Line og Louise, opfordrede vi dem til at skrive ud fra pigernes egen verden i stedet for at bruge lyrik eller tekster, som fandtes i forvejen. Og det, at deres værker begge to forholder sig så eksplicit til pigernes køn og deres krop er en virkelig spændende ny dimension for os at arbejde med.

Han understreger dog, at det musikalske aspekt har spillet en afgørende rolle for bestillingen af værkerne:

– Både Louise Alenius og Line Tjørnhøj er komponister, som har skrevet helt fantastisk og grænsebrydende musik for sangstemmer tidligere, så jeg er vanvittig spændt på at udfordre pigerne musikalsk og arbejde med deres stemmer på en ny måde. Desuden arbejder både Line og Louise med stærke sceniske og visuelle greb i deres værker, som er med til at åbne sanserne hos både de medvirkende og publikum – noget, som vi selv lægger stor vægt på i DR Pigekoret.

Forårstema og kampdag

Hvis man har set frem til at opleve mere traditionelle danske forårssange til DR Pigekorets forårskoncert i Holmens Kirke – enten live eller i radioen på DR P2, som sender koncerten den 9. marts – er der også masser at glæde sig til.

Med klassiske salmer som 'Den signede dag', 'Som forårssolen morgenrød','Se, nu stiger solen' og 'Den mørke nat forgangen er' stiller Phillip Faber og DR Pigekoret skarpt på forårets lys og skaberkraft, mens elskede højskolesange som 'Den blå anemone' og 'Det haver så nyligen regnet' zoomer ind på forårsoplevelser, som har en ekstra betydning.

Også nutidige sange af Agnes Obel, Teitur Lassen og toner, som chefdirigent Phillip Faber selv har komponeret, kredser om naturens og forårets stærke kræfter.

Om Louise Alenius

Louise Alenius brød igennem som komponist, da hun som 29-årig skrev ny musik til 2. akt af balletten Napoli til Det Kgl. Teater. Siden har hun skabt flere grænsebrydende værker til bl.a. Det Kgl. Teater og Copenhagen Opera Festival, hvor hun bogstaveligt talt går tæt på publikum med stærke emner og intime formater, hvor hun blandt andet ofte selv medvirker i opførelsen. Hun har også skrevet musik til reklamefilm for blandt andet Peugeot og Interflora og indspillet fire soloalbums som sangerinde. I øjeblikket arbejder Louise på en helaftensopera til Den Kongelige Opera, som skal opføres i 2022.

Om Line Tjørnhøj

Line Tjørnhøj sprang først som 35-årig ud som komponist, efter både at have været sømand og sygeplejerske. Hun har altid komponeret mest for sangere og vokalkunstnere med fokus på stærke menneskelige temaer, tabuer og moralske/sociale dilemmaer, som ikke normalt optræder i kunstmusikken. Hendes første større værk, operaen Anorexia Sacra, vandt prisen for bedste kammeropera ved den amerikanske Opera Vista Festival i 2009. Først som 50-årig søgte Line Tjørnhøj på Konservatoriet, og i 2017 blev hun hædret med Carl Nielsen & Anne Marie Carl-Nielsens Legat for 'sit arbejde med at udvide det musikalske udtryksfelt'.