Radiolytningen stiger for første gang siden 1990’erne

Befolkningen hører nu radio i fire minutter mere om dagen end for et år siden, viser tal fra DR Medieforskning.

  • I gennemsnit hører hver dansker over 12 år nu radio i fire minutter mere om dagen end i 2014. (Foto: Mew © Type 1)
  • DRs radiochef Tor Arnbjørn (Foto: Bjarne Bergius Hermansen © Type 1)
1 / 2

Vi er begyndt at høre mere radio. Efter at befolkningens radioforbrug konstant er dalet med i gennemsnit et par minutter om året siden 1990’erne, har danskerne brugt mere tid ved højttalere og hørebøffer i 2015.

”Hvis man sammenligner de første ni måneder af i år med den samme periode sidste år, hører hver dansker i gennemsnit radio i fire minutter mere hver dag, og det er en helt usædvanlig stigning, som vi ikke har set i mange, mange år,” siger leder af DR Medieforskning, Dennis Christensen.

Hvor hver mand eller kvinde over 12 år i 2014 hørte radio i 115 minutter om dagen, er tallet nu oppe på 119 minutter – eller altså lige knap to timer om dagen – i 2015 hidtil.

Noget af forklaringen skal findes i, at for eksempel P2, P5, P6 BEAT og P7 MIX tiltrækker flere lyttere, og en kanal som P5 – der blandt andet er kanalen, hvor ’Giro 413’, ’Danmarksmester’ og mange af Jørgen de Mylius’ programmer bliver sendt, har i årets løb vokset sig stor, så den nu står for fem procent af befolkningens lyttetid og er den fjerde mest lyttede kanal herhjemme.

”Stigningen i radiolytningen er især sket blandt de 20-39-årige og i befolkningen over 60 år, og i begge tilfælde er noget af forklaringen, at der bliver hørt mere digital radio. Hver fjerde over 60 år hører nu P5,” forklarer Dennis Christensen.

Har gjort kanaler skarpere

DRs radiochef Tor Arnbjørn glæder sig over, at radiolytningen nu er i fremgang, og han tillægger det især nogle af de ændringer, som DR har gennemført bredt over radiokanalerne, hvor en række nye programmer er blevet søsat.

”Vi har det seneste års tid arbejdet med at gøre vores kanaler og indhold endnu skarpere, så lytterne ved, hvad de kan forvente af de enkelte kanaler. Når radiolytningen stiger, tror jeg, det skyldes, at lytterne oplever, at de tilbud, de får, er blevet mere relevante for dem i deres hverdag,” siger Tor Arnbjørn.

Samtidig har stadig flere fået en DAB-radio, og hvor de tidligere har haft adgang til DRs FM-kanaler, har de i det digitale univers både adgang til FM- og digitale kanaler, og også det har været en medvirkende årsag til, at lytningen er steget.