Samfundsrevsere og satirikere sparker P1-døren ud hos lytterne

Fredag får P1 et nyt journalistisk og satirisk fredagsshow, men allerede torsdag er der ændringer i P1’s kulturdækning, når ’P1 Eftermiddag’ bliver til ’Kulturen på P1’.

I denne uge lancerer P1 et nyt, journalistisk og satirisk fredagsshow med titlen ’4. division’. Adam Holm og Thomas Skov er de gennemgående værter, og de vender, drejer og sparker til ugens vigtigste begivenheder inden for kultur, samfund og politik.

Hver fredag eftermiddag mellem klokken 14 og 16 bliver de sekunderet i æteren af to garvede samfundsrevsere. Den skiftende bruttotrup består af blandt andre tidligere DR-værter som Lone Kühlmann, Nynne Bjerre Christensen, Gitte Løkkegaard, Ane Cortzen, Reimer Bo og Mette Walsted Vestergaard.

Adam Holm, vært i '4. division'

Adam Holm, Thomas Skov og deres to gæstestjerner afleverer hver især historier, der fortjener nye perspektiver. De inviterer gæster i studiet, uddeler ris og ros - også til hinanden, udfolder oversete nyheder fra hele verden og bedømmer aktuel kultur.

”Vi går i luften med et program, som ingen har ventet på, måske dårligt nok ønsket sig. Vi kan kun overraske. Sådan er det, når man er fra 4. division. Programmet vil både byde på knoldesparkere og brutale tacklinger, men også elegante afleveringer og intelligente pasninger. Det håber vi i hvert fald. Hvis ikke er vi virkelig r…. af 4. division”, siger den ene af programmets faste værter, Adam Holm.

Og den anden vært, Thomas Skov, tilføjer:

”Som garvet DR-mand går jeg ind til denne her opgave med ærefrygt, fordi jeg skal være i studiet med endnu mere garvede DR-folk. Så jeg ser frem til at blive klogere, og jeg siger ikke, at jeg kun kommer til at bringe petitstof på banen, men jeg læser flere lokalaviser og bevæger mig mere på de sociale medier, end jeg orienterer mig i aviser som New York Times og Guardian,” siger han.

’4. division’ tager ugen under journalistisk og satirisk behandling og lægger veloplagt op til fyraften og weekenden. I ’4. division’ er der plads til garvede samfundsrevsere, grovkornede meninger, galgenhumor og til at blotlægge den journalistiske proces overfor lytterne,” siger P1’s kanalchef Thomas Buch-Andersen, der uddyber:

”Værterne og deres skiftende sekundanter har licens til at bruge deres personligheder, faglighed og undren som afsæt til historierne i programmet. I ’4. division’ har værterne en mere fri rolle end i det fleste andre programmer på P1.”

Satiren er tilbage

På programmets midtbane er også P1’s nye satirekæde, hvor blandt andre Anna Neye og Trine Appel udfører glidende tacklinger på virkeligheden.

”Jeg ser frem til at få satiren tilbage på P1. Listen over brands, der har underholdt kanalens lyttere gennem tiderne, er så lang som et fransk flute – og nu sætter vi et nyt hold i søen, som jeg glæder mig til at præsentere for lytterne,” siger Thomas Buch-Andersen.

Eftermiddag bliver lig med ’Kulturen på P1’

'4. division' sendes første gang 2. februar, men allerede fra torsdag bliver der ændringer i P1’s kulturdækning. Fra den 1. februar genopstår P1’s daglige kulturmagasin ’P1 Eftermiddag’ i ny form og skifter navn til ’Kulturen på P1’ mandag til torsdag klokken 14.03-16.00.

”Programmet oplever kulturen med både hjerte og hjerne, åbner døre til begejstring, indsigt og refleksion – og har som sin ambition at være et kulturprogram - også for de ikke specielt kulturinteresserede. Kulturstoffet handler ikke kun om kulturpersoner, værker og institutioner, men i høj grad også om, hvem vi er og hvorfor, og det er sådan, ’Kulturen på P1’ vil sagen an,” siger P1’s kanalchef Thomas Buch-Andersen.

I forbindelse med navneskiftet får ’Kulturen på P1’ også en ny lyd og en skærpet profil.

I timen mellem 14 og 15 får udsendelsen et renere kulturfokus, hvor værterne Karen Secher, Tore Leifer og Jesper Dein går tæt på kulturlivets begivenheder og personligheder, og i timen mellem 15 og 16 tager ’Kulturen på P1’ lytterne med ind i kulturens maskinrum og bringer kulturperspektiver på dagens vigtigste nyheder.

Yderligere oplysninger: DRs pressetelefon, 3520 2070