Saraband - danmarkspremiere på Ingmar Bergmans nye film

Ingmar Bergmans anmelderroste nye film var oprindeligt programsat på DR2 den 18. januar, men blev taget af for ikke at skulle konkurrere med DR1s seersucces Krøniken. Nu er Saraband blevet programsat - den har danmarkspremiere på DR2 den 16. februar.

Ingmar Bergmans anmelderroste nye film var oprindeligtprogramsat på DR2 den 18. januar, men blev taget af for ikke atskulle konkurrere med DR1s seersucces Krøniken. Nu er Sarabandblevet programsat - den har danmarkspremiere på DR2 den 16.februar.

Da ledende kritikere fra hele verden i 1972stemte om, hvilke ti film, der var de bedste i verden, havde IngmarBergman to film på listen - ”Ved vejs ende” (1957) og ”Persona”(1966).

Helt så fremtrædende er den nu 85-årigesvenske mester ikke i øjeblikkets filmbillede, men det varalligevel en verdensnyhed, da han annoncerede sin definitivt sidstefilm, ”Saraband”, der havde  verdenspremiere i svensk tv i decembersidste år.

Filmen er en fortsættelse af Bergmans mestpopulære værk fra 1970’erne, tv-serien ”Scener fra et ægteskab”. I”Saraband” spiller Liv Ullmann og Erland Josephson spiller igenMarianne og Johan – 30 år efter. Men  mindst lige så vigtigefigurer i filmens kvartet af hovedpersoner er Johans søn Henrik,spillet af Börje Ahlstedt, og dennes unge datter Karin, fremstilletaf Julia Dufvenius, der her for første gang medvirker hosBergman.

Marianne og Johan har ikke haft kontakt sidenderes skilsmisse, men den ellers så selvbeherskede jurist Mariannegiver alligevel efter for en pludselig trang til at opsøge Johan ihans isolerede hus i Nordsverige.

Indtrængende og fængslende

De er blevet mærkeligt fremmede for hinanden,men kender alligevel hinanden næsten alt for godt, når det kommertil stykket. Johan har forskanset sig i bittert selvhad, men derfindes stadig ømhed mellem ham og Marianne. Snart konfronteresMarianne med Johans søn fra et tidligere ægteskab, Henrik, enfrustreret musiker, der helt og fuldt helliger sig den musikalskeoptræning af sin 19-årige datter Karin, som er en meget talentfuldcellist.

Johan foragter sin søn og nægter at hjælpe hamøkonomisk. Og Karin føler sig kuet og uselvstændiggjort af sin farHenriks enorme ambitioner på hende vegne. Bergman oprulller dettedrama mellem tre generationer i en række hypnotiserende intensedialoger, der borer dybt i sårene: Henriks tyranni over for Karinog hendes vanskelige frigørelse; Johans forkrøbling af sønnenHenrik; og – mere positivt – Mariannes minimal-kontakt i epilogenmed sin egen sindsformørkede datter.

Det indtrængende, konstant fængslende drama erkoncentreret om skuespillernes udtryk. Og som sædvanlig hos Bergmanspilles der mesterligt. Den nu 80-årige Erland Josephson har helesin bidende sarkasme i behold som Johan, men kan også være rørendei sin forladthed; Börje Ahlstedt underspiller virkningsfuldt somsønnen Henik, der er mindst lige så desperat som sin far; denblonde Julia Duvenius har som Karin den tidligt modnekunstner-begavelses egensind; og Liv Ullmann er den milde,modtagelige mægler i det sjælsoprivende drama mellem de tregenerationsstridende parter.

Facebook
Twitter