Temalørdag om den tredje alder

Hvad skal du lave, når du går på pension? Tænk på livet efter arbejdslivet i god tid. Få inspiration i temalørdagen ”Den evige ferie” som har fokus på otiumets mange muligheder.

Hvad skal du lave, når du går på pension? Tænk på livet efterarbejdslivet i god tid. Få inspiration i temalørdagen ”Den evigeferie” som har fokus på otiumets mange muligheder.

Når vi går på pension, kan vi regne med athave 10-20 leveår foran os. Mulighederne for at få detpensionistliv vi ønsker, er i dag større end nogen sinde før.Derfor er der mange valg, der skal tages. Temalørdag om tilværelsensom pensionist giver inspiration til det gode liv.

Camping golf eller sydens sol?

Vimøder tre forskellige ægtepar, der har valgt at leve vidtforskelligt i deres otium.

Flemming og Jytte Kjær har forladt de hjemligehimmelstrøg og tilbringer deres otium under Sydspaniens sol. Hérhar de købt en villa ved Costa del Sol. Da Flemming var 66 år,solgte de deres firma. Prisen var god. Salget betød, at de nu leveret pensionistliv på første klasse. De har hevet grundstikket ud tilDanmark, familien sidder de ikke lårene af, til gengæld har de etstort socialt netværk. De har kun én beklagelse: At de ikkestoppede arbejdslivet ti år tidligere.

John og Alice Greve har delt derespensionistliv op i to. Halvdelen tilbringer de i rækkehuset iOdense. Den anden halvdel som fastliggere på campingpladsen iSønderjylland.  Det er to vidt forskellige verdener. I Odensefølger hver dag en fast rutine med tv, indkøb og middagslur, mensder på campingpladsen er anderledes fart over feltet. Menarbejdslivet har slidt på begge. John var arbejdsmand, og Alicearbejdede på fabrik. Helbredet holdt ikke, de blev pensionister førtid, og det var svært.

Lis og Jørgen Schultz bor lidt uden forRanders. En stor del af deres pensionistliv tilbringer de i RandersGolfklub, hvor Jørgen er formand. Huset, de bor i, har de byggetspecielt til pensionistlivet. Hér er tænkt på alt. Førpensionistlivet var arbejdslivet. Jørgen var lærer, Lis havde etlille lamineringsfirma. I dag har de endnu mere travlt - og siger,at det beror på en regnefejl, hvis der er noget tilbage tilarvingerne.

Men der er også nogle, der slet ikke kanforestille sig at gå på pension, selvom de ifølge dåbsattesten forlængst er gået ind i den tredje alder. Det gælder f.eks.skuespiller Vigga Bro og musiker Erik Moseholm. Hun er 67, han er75 - og de arbejder begge på fuld tid - koncerter, tv-optagelser,indspilninger osv. For dem er arbejdet en livsstil. De holderaldrig op.

Og så er der dem, der tager skridtet ind ipensionisttilværelsen fuldt ud. Sun City i USA er en by kun forpensionister. Her skal du være fyldt 55 år for at bo, og børn iskolealderen må kun komme på besøg. Banko og cowboydans hører tilde foretrukne forlystelser, og beboerne har deres eget politikorpsaf frivillige pensionister.

Hver sin lyst. Mulighederne er mange, når detkommer til livet i den tredje alder. Men sådan har det ikke altidværet. Engang var man overladt til familiens nåde, når man holdt opmed at arbejde. Det var dem, der skulle tage sig af én. Pensionistlivets vilkår i forskellige tider belyses. Fra nødigttrængende over gratis ferier til gråt guld.

To generationer kolliderer, når sociologenHenrik Dahl og journalisten Lone Kühlmann mødes til debat istudiet. Hun opfordrer pensionisterne til at tage en taxa og ladearvingerne gå. Han mener ikke, at de har brug for den opfordring.Generationen, der er pensionister nu, har altid taget, hvad den harbrug for - på bekostning af hans generation.

Men hvilket pensionistliv vil du vælge frahylden med de mange muligheder? Hvordan bliver du 100 år? Hvordanfår du et fedt frem for et fattigt otium? Og hvad stiller du op med24 timers fritid. En lifecoach, en idrætsforsker og enøkonomiprofessor giver gode tips.

Tilrettelægger er Britt Lilja