Tematirsdag: Bitchen, bossen og kanonen

Den 8. marts er kvindernes internationale kampdag. DR2 markerer dagen ved at slå ned på et par markante diskussioner fra ligestillingsdebatten i året, der gik.

Hanne-Vibeke Holst har tilrettelagt "Hvorfor har mænd magten" som indgår i dokumentarserien Magtens billeder. (Foto: Kirsten Ellebæk © Type 1)

Den 8. marts er kvindernes internationale kampdag. DR2 markererdagen ved at slå ned på et par markante diskussioner fraligestillingsdebatten i året, der gik.

”So, ho, bitch, luder” - på den danskerapscene lægger drengene ikke fingrene imellem, når pigerne er påprogrammet. Den hårde tone fik i efteråret 2004 forfatterenHanne-Vibeke Holst til at sige stop over for et sprog, der efterhendes mening er både ”kvindefjendsk” og ”sproglig forurening”, iet indlæg i Politiken. Avisen svarede i en leder med at kalde Holstsnerpet og fremhæve rappen som en ”spændende sprogfornyer”. Men såfik Hanne-Vibeke Holst opbakning fra en uventet kant. En ungkvinde, som under pseudonymet ”Ann Noyd” skriver om rapmusik påwebsitet rapspot.dk, erklærede, at hun langt hen ad vejen er enigmed Hanne Vibeke Holst.

Temaredaktionen har i aftenens første indslaginviteret Holst, Ann Noyd og Politikens lederskribent ogdebatredaktør Lars Trier Mogensen til at genoptage debatten og givederes bud på, hvordan vi skal tale med hinanden.

Venter på Far

Vokalkvintetten ”Venter på Far” er efter tiårs pause aktuelle med en ny cd. Anne Dorte Michelsen, JulieMichelsen, Cathrine Nordseth og Cæcilia Glode har fået selskab afAnne Herdorf, og Danmarks mest husmoderlige vokalgruppe er medshowet ”Vi har meget mere at give” klar til igen at trykke på nogleaf kvindelivets ømmeste punkter. Tematirsdagen byder på tosmagsprøver fra det nye show.

Kvinder på toppen

Ligestilling - jamen, den har vi da fået forlængst. Eller har vi? Ser man på andelen af kvinder ierhvervslivets top, halter Danmark langt bagefter ikke blot sinenordiske naboer, men også lande som USA, Spanien og Portugal. Kunén ud af 20 danske topledere er af hunkøn. Norge har dobbelt såmange kvindelige ledere, mens Sverige har tre gange så mange.

Én af de meget sjældne danske topchefer afhunkøn er Stine Bosse, adm. direktør i forsikringsselskabet Tryg.Hun er et bevis på, at det kan lade sig gøre for en kvinde at nåhelt til tops i erhvervslivet - med kvindeligheden i behold. Iindslaget ”Kvinder på toppen” fortæller hun bl.a. om sinfascination af at bestemme, gøre en forskel og være kreativ iledelse.

Med Stine Bosse som eksempel diskuterer tregæster i studiet de forhindringer, der står i vejen for kvindernesvej til magten. Og hvad der skal til for at ændre på den skævemagtfordeling. Deltagerne i debatten er Benja Stig Fagerland fraden norske arbejdsgiverforening NHO, Mia Søiberg, direktør for ettoårigt forskningsprojekt om køn og ledelse, og koncerndirektørPeter Engberg, Nykredit. Nykredit er en af de virksomheder, der iløbet af de sidste 10 år har gjort en aktiv indsats for at få flerekvinder i ledelsen.

Før usynligheden

Efter indslag nummer to med ”Venter på Far”handler det om kvinder og kunst i indslaget ”Før usynligheden”. Deter også titlen på en bog, som en række kvindelige kunstnere udgiveri anledning af 8. marts.

Kun én kvinde, Karen Blixen, er repræsentereti den litterære kanon af Danmarks mest betydningsfulde forfattere.Formanden for det litterære kanonudvalg, professor Jørn Lund,forsvarer valget, mens direktøren for KVINFO, Elisabeth MøllerJensen, svarer på, om 30 års arbejde med at synliggøre kvindeligeforfattere har været spildt. Desuden diskuterer billedkunstnerenElisabeth Toubro og museumsdirektør Poul Erik Tøjner fra Louisianade danske museers indkøb af kunst, som kun yderst sjældent er skabtaf kvinder.

Kvindens kæreste eje

Aftenen slutter med den franske dokumentar”Kvindens kæreste eje” om den eneste del af menneskets krop, somalene er der for nydelsens skyld - klitoris. I 200 år var den glemtaf den medicinske litteratur, men nu er forskerne begyndt atinteresere sig for, hvordan den kvindelige seksualitetfungerer.

Vært: Trine Sick

Temaaftenen er tilrettelagt af Helle VibekeRiisgaard, Aase Nielsen og Mette Scheuer.