Unge ildsjæle i benhård jagt på iværksætterdrømmen i ’Min første million’

DR sætter fokus på investering og iværksætteri med ny serie og tværgående tema.

Alle afsnit af 'Min første million' kan ses på DRTV fra søndag den 20. februar. (Foto: Bo Christensen)

Danske unge er vilde med iværksætteri. I slutningen af 2019 var cirka hver 10. iværksætter i Danmark under 30 år, mens hver tredje ung mellem 18-29 år drømmer om at starte egen virksomhed. Det viser tidligere tal fra Dansk Erhverv og Deloitte.

I ’Min første million’ møder vi 11 unge kandidater, der alle kæmper om en investering på én million kroner i jagten på at blive Danmarks næste store iværksætter. Gennem otte programmer må kandidaterne en efter en forlade programmet, indtil der til sidst står en enkelt kandidat tilbage, der kåres som vinder og kan løbe med den ene million.

Investeringen kommer fra iværksætterne Mads Andreas Olesen og Vasilij Brandt, der undervejs fungerer som kandidaternes mentorer og begge har en plads på Forbes ’30 under 30’-liste. Mentorerne tester kandidaternes salgsevner, ideudvikling, markedsforståelse og ikke mindst evnen til at samarbejde. Fra opgave til opgave vurderer de, hvem af kandidaterne der skal forlade programmet – og hvem, der til sidst står tilbage med millioninvesteringen.

Se alle otte afsnit af ’Min første million’ fra søndag den 20. februar på DRTV.

Inspiration og ny viden

- Med ’Min første million’ er det vores ambition at vise de aspekter, der ligger i at være ung iværksætter og hvad det kræver at bygge en forretning op. Mange unge er interesseret i iværksætteri og investeringer, og formålet med programmet er at bidrage med ny viden, inspirere og vise det benhårde arbejde, der ligger bag. De 11 kandidater er meget forskellige, men fælles for dem alle er lysten til at blive en succes, som også kan inspirere andre unge, der selv sidder med iværksætterdrømmen, siger redaktør i Ung TV Lasse Bjørch.

Drømmen om at skabe noget selv

’Min første million’ er startskuddet på et bredt iværksætteri- og investeringstema på tværs af DR’s platforme, som særlig henvender sig til de danske unge, der har en drøm om at skabe noget selv.

DR Lyd-podcasten ’Kapitalisterne’ fokuserer i ugens afsnit på iværksætteri. Vært Jacob Weil og de to faste gæster Oskar Bernhardtsen og Jakob Garff kigger som altid på de bedste investeringer i ugen – og i en ny serie på P3's digitale platforme vil de gennem anekdoter og fortællinger inspirere de unge, der går med en drøm om at investere og interesserer sig for aktiemarkedet.

I løbet af ugen vil ’Go Morgen P3’ og ’Påstand mod Påstand’ også åbne døren til iværksætteri og investering. Her kan du blandt andet møde mentorerne og vinderen fra DRTV-programmet ’Min første million’, som også deler ud af deres erfaringer på P3s digitale platforme i løbet af ugen.

DR samler ungeindholdet under ét brand

En af ambitionerne i DR’s digitale udvikling, er at skabe et tydeligt og sammenhængende public service-tilbud til unge i Danmark. Som led i det samles alt ungeindhold i fremtiden under et nyt P3-brand. Ledende redaktionschef i DR Ung, Malene Birkebæk, siger:

- DR’s ungeindhold tager udgangspunkt i de unges hverdag, behov og interesser. Det kan være aktuelle dagsordner, karriere, kærlighed, identitet eller den nyeste musik. Indholdet skal afspejle unges liv set med unges øjne på en måde som overrasker, inspirerer, bidrager med ny viden og sætter tingene i perspektiv uden det bliver med en løftet pegefinger. De ambitioner er ’Min første million’ og det tværgående tema et godt eksempel på, siger Malene Birkebæk.