Vært forlader 21 Søndag

Reimer Bo Christensen forlader sin værtsrolle på DRs nyhedsmagasin '21 Søndag'.

Reimer Bo Christensen forlader værtsstolen i '21 Søndag'. (Foto: Agnete Schlichtkrull © Type 1)

Reimer Bo Christensen forlader sin værtsrolle på DRs nyhedsmagasin '21 Søndag'.

Beslutningen kommer i kølvandet på den opmærksomhed, der har været om værtens rolle i flere interview med kendte, dømte kriminelle – senest interviewet med den bedrageridømte Stein Bagger.

Der har blandt andet været både intern og ekstern kritik af det faktum, at Reimer Bo Christensen som ekstern tilrettelægger har tjent penge på at sælge et interview fra sit private firma til DR, alt imens han også fungerer som vært på '21 Søndag'. Denne konstruktion har DR erkendt er problematisk, og har samtidig lovet, at det ikke kommer til at ske igen.

"Jeg har meget stor respekt for Reimer. Han er en knalddygtig journalist og har været en god mand for DR igennem rigtig mange år. Men vi var nået til et sted, hvor Reimers person kom til at skygge for de journalistiske historier i programmet – og det er en situation, som vi ikke kan leve med," siger DRs nyhedsdirektør Ulrik Haagerup.

DR har også et ansvar

Ifølge ham har tillidsforholdet mellem Reimer Bo Christensen og DR Nyheders ledelse lidt skade efter Bagger-interviewet, hvor værten valgte selv at producere indslaget, uden at orientere sin redaktion. Haagerup medgiver dog samtidig, at DR også har et ansvar for, at sagen kom så vidt:

"Vi har et medansvar. Denne her sag har afsløret, at vi i den konkrete situation ikke har været gode nok til at tale sammen på tværs af afdelingerne i DR. Og det har været med til at mudre billedet unødigt. Nu har vi kigget hinanden i øjnene og aftalt, at det her ikke kommer til at ske igen - der skal være rene linjer."

Reimer Bo Christensen har kontrakt med DR i endnu et år, men det bliver altså ikke som vært på '21 Søndag', at seerne fremover vil møde ham. Til gengæld forventer DR at kunne gøre brug af Reimer Bo Christensens ekspertise inden for andre områder. Men det vil ske i en form, hvor der ikke kan opstå tvivl om rollefordelingen.

Telfonnummer: 28542650
  Afdeling: DR Nyheder