Vi ser mere tekst-tv - selv om vi også er mere på nettet

87 procent af tekst-tv-seerne er nu forbi DRs sider mindst en gang ugentligt, og det er flere end tidligere. Forbruget af nyheder på tekst-tv er på det højeste niveau nogen sinde.

DRs tekst-tv, som det ser ud 21. juni 2005 (Foto: DR © Type 1)

87 procent af tekst-tv-seerne er nu forbi DRs sider mindst engang ugentligt, og det er flere end tidligere. Forbruget af nyhederpå tekst-tv er på det højeste niveau nogen sinde.

Selv om danskerne bruger mere og mere tid på nettet, har detikke kvalt lysten til at trykke sig ind på DRs tekst-tv-sider -snarere tværtimod. En tekst-tv-undersøgelse, som Megafon har lavetblandt 758 personer over 13 år i marts og april, viser, at omkring2,3 millioner danskere benytter tekst-tv hver uge, og af dem er 1,7millioner forbi DRs tekst-tv.

Blandt tekst-tv-seerne forklarer 87 procent nu, at de mindstbruger DRs tekst-tv ugentligt, og det er flere end tidligere. Iførste halvår af 2004 var tallet 81 procent, og i andet halvår af2004 var tallet 85 procent.

"Internettet har ikke fortrængt tekst-tv, som mange af ostroede, det ville - tværtimod. Med Internettet er tekst-tvsbegrænsninger blevet tydelige, men Internettet har også øgetdanskernes forventninger til selv at kunne vælge og kunne findeønskede informationer, når der er brug for dem," siger programchefErik Henz Kjeldsen fra DR Interaktiv, der tilføjer:

"I tekst-tv-formatet rendyrkes præcision i kommunikationen oghurtig adgang til relevant information. Tekst-tv er kun et klik væk- man skal ikke rejse sig fra sofaen, og tekst-tv skal ikke starteseller genstartes. Det er der flere og flere, der opdager - særligtblandt de yngre," siger han.

Programoversigten mest besøgt

De mest besøgte sider på DRs tekst-tv er programoversigten, som71 procent af tekst-tv-brugerne besøger ugentligt. Derefter kommerforsiden (side 100) på DRs tekst-tv (67 procent), nyhederne (61procent), programomtaler (55 procent), vejret (41 procent) ogsporten (36 procent). Samtidig er der også 125.000 danskere, derjævnligt hiver underteksterne frem fra side 399 - enten fordi de erhørehæmmede, synes der er baggrundsstøj på skærmen, eller fordi derbliver talt dialekt.

Med 61 procent inde over, er forbruget af DRs nyheder påtekst-tv faktisk på det højeste niveau nogen sinde. Hos DRTV-Medieforskningen forklarer man udviklingen med, at der på detseneste har været meget intense nyhedsperioder, hvor mange - ogsånye - brugere har været inde over, og hvor nogle også "bliverhængende" bagefter. Et eksempel er tsunami-katastrofen, som gavmeget trafik på tekst-tv omkring jul og nytår.

De yngre ser mest tekst-tv

Det er de yngre mellem 21 og 40 år, der er de største fans aftekst-tv. Her er det 88-89 procent, der har benyttet TV 2’s ellerDRs tekst-tv på tv eller nettet inden for de seneste to måneder,mens det kun er 43 procent af alle over 66 år, der mindst en ganghver anden måned tager for sig af tekst-tv-menuen.

Den ældre målgruppe har dog deres favoritsider på DRs tekst-tv.For eksempel er 20 procent af alle tekst-tv-brugere over 66 årdagligt inde for at se nyheder fra DRs regioner på side 760, mensdet ikke er tilfældet for nogen under 20 år.

"Der er absolut ikke noget, der peger på, at tekst-tv skullevære et uddøende medie, for det er netop de ældre, der ikke brugertekst-tv, og de unge, der gør det," siger Erik Henz Kjeldsen.

Tekst-tv-undersøgelsen viser, at en tredjedel ser tekst-tv mereend fem minutter pr. gang, og at kun få bruger mindre end et minut,når de med fjernbetjeningen trykker sig over på siderne.

10 procent har ikke tekst-tv

Endelig er folk, der aldrig bruger tekst-tv blevet spurgt,hvorfor de ikke gør det. Her svarer 20 procent, at de får denødvendige informationer ved at læse dagens avis, 14 procentsvarer, at de ikke har tid eller lyst til at finde ud af, hvordantekst-tv fungerer, 13 procent svarer, at de bruger Internettet istedet, mens 10 procent giver den simple forklaring, at derestv-apparat slet ikke har tekst-tv.

Tekst-tv-undersøgelsen viser, at der er forskel mellem, hvormeget danskerne oplever, de bruger tekst-tv, når de bliver spurgt,og når deres forbrug måles via det såkaldte Tv-meter, som bruges idet daglige til at måle seertal med. Forskellen forklarer DRTV-Medieforskningen blandt andet med, at man i Tv-meteret førsttæller personer med som brugere, når de har set tekst-tv i mindstet minut sammenhængende. Og det er relativt lang tid påtekst-tv.