Vinderne af Danish Music Awards 2006

Mew og TV-2 triumferede med hver fire statuetter, da der lørdag aften til Danish Music Awards 2006 blev uddelt priser for det forgangne års mest markante musikudgivelser.

Mew og TV-2 triumferede med hver fire statuetter, da der lørdagaften til Danish Music Awards 2006 blev uddelt priser for detforgangne års mest markante musikudgivelser.

Juryen har talt, stemmerne er talt op, ogpriserne er delt ud. Og vinderfeltet blev næsten lige så spredt,som nomineringerne tydede på. To navne skilte sig dog markant ud:Mew og TV-2 blev aftenens store vindere med fire priser hver.Bikstok Røgsystem og Gorillaz tegnede sig for hver to.

Her er den samlede oversigt:

Årets Danske Album: Mew – …And TheGlass Handed Kites

Årets Danske Gruppe: Mew

Årets Danske Sangerinde: Tina Dickow –In The Red

Årets Danske Sanger: Jonas Bjerre(Mew)

Årets Nye Danske Navn: MagtensKorridorer

Årets Danske Hit: TV-2 - De FørsteKærester På Månen

Årets Danske Rock Udgivelse: Mew – …AndThe Glass Handed Kites

Årets Danske Pop Udgivelse: TV-2 – DeFørste Kærester På Månen

Årets Danske Urban/R&B Udgivelse:Pelding & Joy Morgan – Spine

Årets Danske Rap/Hip-Hop Udgivelse: BikstokRøgsystem – Over Stok Og Sten

Årets Dansktopudgivelse: Bent FabriciusBjerre – Kender Du Melodien

Årets Danske Børneudgivelse: Alberte,Thomas Winding og Jan Rørdam: Sludder & Vrøvl

Årets Danske Sangskriver: SteffenBrandt (TV-2)

Årets Danske Producer: Pharphar –Bikstok Røgsystem/Over Stok Og Sten

Årets Danske Musikvideo: Carpark North– Human

Årets Udenlandske Album: Gorillaz -Demon Days

Årets Nye Udenlandske Navn: Antony& The Johnsons – I Am A Bird Now

Årets Udenlandske Hit: Gorillaz – FeelGood Inc.

IFPI’s Ærespris: TV-2

Blandt TV-2’s fire statuetter var, som detfremgår, IFPI’s Ærespris, som gives til en kunstner for denpågældendes samlede karriere. Modtageren af Æresprisen findes af enspecialjury, der motiverede valget af TV-2 således:

Til at begynde med lignede de etmediestunt, en gimmick, en god vittighed. Men de seneste 20 år harde markeret sig som et orkester, der tager strøm på Danmark ogdanskerne, men gør det underfundigt, mildt, og alligevel ædendesarkastisk. Deres sange er så danske som LEGO. De bygger på fåklodser, men er lige så holdbare, og i en tid, hvor alle snakkerom, at de midaldrende ikke længere gider købe musik, har de medderes nyeste album og en stuvende udsolgt Danmarks-turné bevist, atalder ikke er nogen hindring i rockmusik. Hundredetusinder afpladekøbere kan sagtens tage fejl, men gør det ikke i tilfældetTV-2, som i år modtager IFPI’s Ærespris. De får den forudholdenhed, originalitet, sproglig vitalitet og selvironi i enbranche, hvor selvhøjtideligheden ellers har gode kår. Stil ind påTV-2. Sende- og modtageforholdene har aldrig været bedre.”

TV-2

optrådte også live i den udsolgteKB Hal. Det samme gjorde Mew, Gavin DeGraw,Outlandish, Tina Dickow, Bikstok Røgsystem,Anna David, Johnny Deluxe, Carpark North,Tue West, Anders Matthesen og - som en overraskelse på en iforvejen stjernespækket aften - Kashmirs’ Kasper Eistrup somsolist.

Danish Music Awards 2006 blev arrangeret afIFPI Danmark i samarbejde med DR.

Yderligere information omprismodtagere, nominerede og optrædende på DMA 06 fidnes påwww.dr.dk/dma