Vinderne - DR2-serie går tæt på toppen

Jet-settets Godfather, festkongen, IT-multimillionæren, grevinden og den amerikanske drømmer. I en stribe intime portrætprogrammer går instruktøren Morten Vammen bag VIP-afspærringerne og møder fem af det danske samfunds 'vindere'.

Jet-settets Godfather, festkongen, IT-multimillionæren,grevinden og den amerikanske drømmer. I en stribe intimeportrætprogrammer går instruktøren Morten Vammen bagVIP-afspærringerne og møder fem af det danske samfunds'vindere'.

De red på bølgen, indtil boblen brast ogsendte verden i krise. Hvem er de, hvordan operede de, og hvad kanvi lære af Vinderne af det boom, der gik forud for krakket?

Instruktøren Morten Vammen har ledt eftersvarene hos IT-milliardæren Erik Damgaard,festkongen Jean Eric von Baden, jet-settetsGodfather Erik Brandt, grevinden CathDaneskiold Samsøe og den amerikanske drømmerMickey Beyer-Clausen.

Erik Damgaard – Nørdenshævn

Ingeniøren Erik er søn af to kontormus og fattedeallerede som lille edb-maskinens dybde – han lavedeConcorde-regnearket, hvorefter Bill Gates ringede og købte hanslille firma for 10 milliarder. Han spiller nu på en vifte aflukrative projekter, bla. vindmølleparker på Sardinien. Vi er med iLearjetten, til hans golfturnering og hjemme på Strandvejen iDanmarks dyreste hus, hvor han har skiftet konen gennem 21 år udmed en den tidligere playboymodel Annie Føhnsby.

Vi sætter fokus på den entreprenantementalitet, man ikke læser om i dyneløfterpressen - hvad sker der ihovedet på klassens stille dreng, der vandt i livets lotto?

Sendes tirsdag 30. december kl. 22.00 på DR2.

Jean Eric Von Baden –

FestkongenVi er med ved partykanten, hvor vi skrællermanden, der bestemmer, hvem der kommer med til de fester, du ikkekan komme med til. Hvis de dyre brands eller drenge skal fyre den af, ringer de tilJean Eric Von Baden, der har gjort festen til hverdag og levebrødsom Københavns promoterkonge, dj og Kongelig festleverandør. Selvom Jean kender alle fra hoffet til Ungdomshuset og lever af atkoble sociale miljøer sammen, lider han alligevel af en paradoksalfobi mod mennesker – hvorfor? Og hvordan er det at være midt i alhurlumhejet, når man er blevet permanent ædru via hypnose?

Sendes tirsdag 6. januar kl. 22.00 påDR2.

Erik Brandt - Den sidsteswinger

Det gamle jet-sets klovn fra Studio 54, den altidspeedsnakkende swinger Brandt, er måske den sidste fraSpies-generationen, der blæser på det gamle ordsprog om at 'den derlever stille lever godt.' Han er i en alder af 64 i gang med endnuet comeback – med konen Margits designs. Vi følger Eriks kamp medjagt og oldboys-tennis og krydrer med historier om San Tropéz,Prinsen og alle de andre. Alder er bare et nummer...

Sendes tirsdag 13. januar kl. 22.00 påDR2.

Cath Daneskiold Samsøe - Ikonet talerud

Grevinde Cath Daneskiold er træt af at være kendtsom ansigt for forskellige mærkevarer, og i dag, hvor luksusmærkerer mere Brøndby Strand end Hellerup, er hun rykket videre somkunsthandler og konsulent, men hvordan er det at være aristokrat ogold money i en verden, hvor bling-bling og it-millioner er begyndtat kuppe catwalken?

Sendes tirsdag 20. januar kl. 22.00 påDR2.

Mickey Beyer-Clausen

- Buddhisme iHamptonsMultimillionæren Mickey lavede megasuccessenspeednames.com og solgte, inden IT-boblen brast. Så tog han Ikloster med Dalai Lama, og nu bor han i en milliardær-ghetto iHamptons, New York, hvorfra han kimer patentkontorer og advokaterned med knaldede idéer. Han har alt, penge kan købe, men savner den danske mentalitet,selvom han stødte hovedet imod loftet. Vi følger ham performe medKronprinsen og dansk industri, til luxusbal og hos tatovøren. Hvader tricket?

Sendes tirsdag 27. januar kl. 22.00 påDR2.

Intruktøren

Morten Vammen er ikke hr.-hvem-som-helst, når det kommer tilVIP-miljøet i København. Han er manden med nøglen til denkøbenhavnske undergrund, hvilket han demonstrerede i sinanarkistiske, komiske og krasse tilstandsrapport 'Efterfesten' ogden anmeldteroste film 'Øje i natten'.

Denne gang har kongen af det københavnskenatteliv fokuseret på hajerne i andedammen med den klareambition at flytte den dokumentariske socialrealisme frasocialgruppe 5 til socialgruppe 1.

- Jeg er vokset op i de kollektive 70'ere, såhele det der med, at en stor mand har en stor bil er gledet undermin radar. Jeg har aldrig helt fattet jagten på penge i et land somDanmark, der flyder med mælk og honning, siger Morten Vammen.

Fotograf

: Morten VammenKlipper: Yrsa WedelProducent: Jesper JackRedaktør: Maja RiisLængde: 28 min. x 5 afsnit

'Vinderne' er produceret af Cosmo Doc ApS samarbejde medDR2.