Windsor Castle - dokumentarserie fra BBC

Windsor Castle er det ældste, største og mest populære af den britiske kongefamilies slotte. For første gang har den kongelige familie givet et tv-hold lov til at følge hverdagen på slottet gennem et helt år. Det er der kommet en underholdende tv-serie i tre dele ud af.

Windsor Castle er det ældste, største og mest populære af denbritiske kongefamilies slotte. For første gang har den kongeligefamilie givet et tv-hold lov til at følge hverdagen på slottetgennem et helt år. Det er der kommet en underholdende tv-serie itre dele ud af.

Gennem næsten tusind år har Windsor Castle været hjertet ibritisk historie som en ærefrygtindgydende fæstning, slægtshjem,skatkammer og gravplads for den kongelige familie, som endda hartaget navn efter slottet og kalder sig House of Windsor. Mere enden million mennesker besøger hvert år slottet, men der er en sideaf slottet, som turisterne aldrig ser, nemlig Windsor som hjem,arbejdsplads, legeplads og paradis.

Unik arbejdsplads

Det råder denne serie bod på. For første gang nogensinde harWindsor, med dronningens velsignelse, åbnet sine døre for tv-hold,der gennem et helt år har fået lov til at dokumentere livet indenfor murene i verdens største, beboede slot. Her får man mulighedfor at følge ikke alene den kongelige familie, men også de mere endtrehundrede mennesker, fra dronningens husholderske og kammerpigertil hendes staldkarle, gittersmede og flagmester, konservatorer,bibliotekarer, militærriddere, præster og kokke, der bor ogarbejder inden for i slottets nihundrede værelser,

Fransk statsbesøg

Windsor Castles ’baghave’ er den næsten 6.000 hektar store park,som i løbet af året er vært for en lang række eneståendebegivenheder, som den officielle og højtidelige hosebåndsdag, tilden glamourøse Cartier polo-match og den traditionelle og festligevæddeløbsbegivenhed, Royal Ascot. Når dronningen og regeringen harstatsbesøg forgår det også på Windsor. Vi følger de travleforberedelser til præsident Chirac og hans hustrus besøg påslottet, hvor de både deltog i en galla-middag og overværede enspeciel opførelse af musicalen Les Miserables, som dronningElizabeth havde arrangeret i the Waterloo Room. Og det er sin sagat forvandle et slotsgemak til en moderne teaterscene!

Mere end et slot - et hjem

Dronning Elizabeth og prins Philip tilbringer de flesteweekender på Windsor, som de opfatter som deres hjem. Dronningenelsker Windsor, og prins Philip fortæller, hvordan parret som ung,kongelig familie gjorde slottet til et familiehjem for dem og deresfire børn og endog installerede en solopvarmet swimming pool i detgeorgianske orangeri. Også de yngre medlemmer af det britiskekongehus er glade for at komme til Windsor. Vi oplever blandt andetprins Andrews døtre, prinsesse Beatrice og prinsesse Eugenie blandttilskuere, til den fashionable Cartier polomatch, hvor deresfætter, prins Harry, er anfører for det ene hold.

Prins Philip som guide

Det er slottets godsforvalter, der er vores guide igennem alletre afsnit af serien om Windsor slot, og hvad enten det er denberømte polo-bane, som blev anlagt på en nedlagt flyveplads, detprivate Windsor kapel eller gennem de omfattende jordtilliggender,som udgør Windsor s store park, så vil seeren opleve noget, somikke er den almindelige turist forundt. Og da godsforvalterentilfældigvis er prins Philip, der har haft dette hverv længere endnogen af sine forgængere, er vi som seere i usædvanligt godtselskab!

Originaltitel: Windsor - The Queen’s Castle

Produktion: Matt Reid for BBC, 2005.