Xinxin og de fortabte indvandrere

DR1 sætter fokus på folkeskolen og lægger op til debat gennem en række serier i efteråret.

• I ny programserie på DR1 udsætter Xinxin Ren Gudbjörnsson tre familier med indvandrerbaggrund for en hård kinesisk lektiekur, der skal lære dem, hvordan man får succes i folkeskolen. (Foto: The Compound Aps © Type 1)
  • I fjerde og sidste udsendelse i serien "Xinxin og de fortabte indvandrere" følger vi de palæstinensiske drenge Younes og Hamza fra Amager. De er begge langt bagud i både dansk og matematik. (Foto: The Compound Aps © Type 1)
  • XinXin er kineser bosiddende i Danmark. Hun er ikke imponeret over den danske folkeskole. Men det skyldes i høj grad forældrene. (Foto: Søren Saltoft Christiensen © Venligst udlånt)

I anledning af 200 året for undervisningspligtens indførelse sætter DR1 fokus på den danske folkeskole og lægger op til debat gennem en række serier i efteråret. Den 27. august får danskerne et kærligt gensyn med den kinesiske coach og underviser Xinxin, der i serien ’Xinxin og de fortabte indvandrere’ har sat sig for at lære tre familier med indvandrerbaggrund, hvordan man får succes i folkeskolen.

Mange børn med indvandrerbaggrund klarer sig markant dårligere end deres danske klassekammerater i folkeskolen. Det vil kinesiske Xinxin gøre noget ved. Selv fik hun topkarakterer i folkeskolen i Kina. Nu vil hun med kinesiske metoder gøre en række børn med indvandrerbaggrund til vindere. I ny programserie på DR1 udsætter hun tre familier for en hård kinesisk lektiekur, der skal lære dem, hvordan man får succes i folkeskolen. For det er ikke kun børnene, men også forældrene, der skal tage sig sammen, når børnene skal lære at regne, læse og skrive. Xinxin har allieret sig med et lektiehjæpsfirma, der står for læringsmetoderne, mens hun selv står for at indføre disciplin og involvere forældrene, som man ville gøre det i Kina.

Tre familier på hårdt arbejde

Den enlige mor til syv fra Gellerup, Bassima, har bedt om hjælp til sønnen Sami og datteren Rawan. Selv om Sami går i 5. klasse, kan han hverken læse eller skrive - og det kan Bassima heller ikke. Så Xinxin sætter familien på hårdt arbejde. Sami skal lære at læse på bare en måned. Det kan lade sig gøre i Kina. Men kan det også lade sig gøre i Gellerup ved Århus? Bosniske Samin er bagud i matematik. Hans mor gør alt, hvad hun kan, for at hjælpe - men hun gør det forkerte. Så Xinxin må fortælle moren, hvordan hun sikrer, at sønnen får selvtillid. Målet er at gøre Samin til en af de bedste i klassen i alle fag - også matematik som han hader. De palæstinensiske drenge Younes og Hamza fra Amager er begge langt bagud i både dansk og matematik. Men Xinxin mener ikke det er noget problem. De skal bare lade være med at klynke og arbejde hårdere end deres danske klassekammerater, så kan de sagtens blive blandt de bedste. Men hvor langt kan man nå, når man hader at lave lektier? 'Xinxin og de fortabte indvadrere' har premiere på DR1 den 27. august kl. 21.

Den kinesiske tigermor

Xinxin Ren Gudbjörnsson kom til Danmark fra Kina i 1991. Hun er cand.ling.merc, har arbejdet som coach og underviser og har medvirket i en række tv-programmer, debatter og artikler om undervisning og arbejdsmoral. I dag er hun foredragsholder og forfatter til bogen ’Hvorfor er kinesiske forældre så mærkelige?’ Danskerne har blandt andet stiftet bekendtskab med Xinxin i serien ’Tigermor og lektiekuren’, som blev sendt på DR1 i foråret 2013.

DR1 sætter fokus på Folkeskolen

I anledning af 200 året for undervisningspligtens indførelse sender DR1 en række serier, der sætter fokus på folkeskolen og sætter de udfordringer vores uddannelsessystem står over for og den nye skolereform til debat.

Den 17. september har DR1 premiere på serien ’KLASSEN - ti år i folkeskolen'. DR fulgte eleverne fra en klasse på Skolen på Duevej i deres første år i skolen – og er vendt tilbage nu, hvor klassen går ud af niende. Serien undersøger blandt andet, hvad eleverne har lært – fagligt, socialt og personligt, og hvordan folkeskolen har klædt eleverne på til den verden, der venter.

Serien ’Drengeakademiet’, der har premiere 2. oktober, følger en gruppe drenge, der er tabt af den traditionelle folkeskole. I et intensivt udviklingsforløb med fokus på fysisk udfoldelse, personlig udvikling og koncentreret faglig træning får de en sidste chance for at blive gode nok til at bestå folkeskolens afgangseksamen.

Desuden følger DR Dokumentar hele det første år med den nye folkeskolereform og undersøger reformens effekt. Med udgangspunkt i en dansk 8. klasse på Sofiendalskolen i Aalborg portrætteres reformen og forandringerne set fra elever, lærer, ledelse og forældres synsvinkel. Serien, der har premiere 7. oktober, sætter særligt fokus på læring, trivsel, motion og heldagsskole og kommer tæt på både de dygtige og de svage elever.

4. oktober fejrer DR2 og DR UnderholdningsOrkestret sammen med en række populære danske bands 200 års-jubilaren i DR Koncerthuset med journalistik, grin og masser af dejlig musik.

1. Iben Haugaard Pressekontakt: Yderligere oplysninger