Fra Gedser til Skagen - Klimateater i Viborg

Sendt første gang d.

De røde stolper fordobler sig i vandets mørke spejl og et hvidt bånd viser, hvor højt vandet vil stige i forskellige regnvejrsscenarier. Lidt derfra er en lille pige ved at fragte sin bror over åen på en håndtrukket pram og en bedstemor overvejer om hun tør balancere over en vippende kævle. Sønæs lidt udenfor Viborg er et vandområde, der både fungerer som klimasikring fordi det opsamler regnvandet og en miljøsikring, der renser vandet, før det bliver ledt ud i Søndersø, som ligger lige på den anden side af den grå betondæmning. Men Sønæs er også et helt nyt rekreativt område, hvor byens fam...

De røde stolper fordobler sig i vandets mørke spejl og et hvidt bånd viser, hvor højt vandet vil stige i forskellige regnvejrsscenarier. Lidt derfra er en lille pige ved at fragte sin bror over åen på en håndtrukket pram og en bedstemor overvejer om hun tør balancere over en vippende kævle. Sønæs lidt udenfor Viborg er et vandområde, der både fungerer som klimasikring fordi det opsamler regnvandet og en miljøsikring, der renser vandet, før det bliver ledt ud i Søndersø, som ligger lige på den anden side af den grå betondæmning. Men Sønæs er også et helt nyt rekreativt område, hvor byens familier leger iført gummistøvler. Vandet og områdets mange funktioner var nogle af de ting, der inspirerede egnsteateret Carte Blanche, da de skabte en række tableauer, som skulle iscenesætte området i forbindelse med åbningen. Teaterforestillingerne skulle være med til at give det nye sted sjæl og historie og pege på dets poesi. Så der er både begravet små flaskeposter med ønsker og plantet hemmelige blomster rundt omkring på de græsbevoksede skrænter ned mod åen.
Tilrettelæggelse: Susanna Sommer
Medvirkende: Teaterleder Sara Topsøe

Mere Fra Gedser til Skagen

Fra Gedser til Skagen - Kunsten i Aalborg

20. jul. 2015 kl. 14:03
0:34:24
For 40 år siden åbnede der et moderne kunstmuseum i arbejderbyen Aalborg og det ændrede byens identitet. I øjeblikket er museet fyld med trillebøre, limspande og marmorblokke og det åbner først igen i ny og opdateret udgave i november måned - blandt andet med en black box i underetagen, hvor der kan laves helt nye udstillingstyper.
I det år, hvor Kunsten har været hjemløs har museets medarbejdere lavet “Kunsten - to go” på gader, stræder og i det gamle billetkontor på Banegården og aalborgens...
For 40 år siden åbnede der et moderne kunstmuseum i arbejderbyen Aalborg og det ændrede byens identitet. I øjeblikket er museet fyld med trillebøre, limspande og marmorblokke og det åbner først igen i ny og opdateret udgave i november måned - blandt andet med en black box i underetagen, hvor der kan laves helt nye udstillingstyper.
I det år, hvor Kunsten har været hjemløs har museets medarbejdere lavet “Kunsten - to go” på gader, stræder og i det gamle billetkontor på Banegården og aalborgenserne har fået kunstoplevelser, hvor de mindst ventede det. Det har betydet, at museet har nået en helt ny målgruppe og det skal der arbejdes videre med, når museet igen kommer hjem til sine bygninger.
Tilrettelæggelse: Susanna Sommer
Medvirkende: Las Ulrich Tarp.
0:36:31

En fortælling om kreativitet, drømme, store egoer og ære

0:21:32

Gymnasiefesten, der ender fatalt - Europas bedste fiktionsserie

0:56:59

Hvad gør man, hvis yndlingsartisten i privatlivet er moralsk anløben?

1:55:00

Rasmus fortæller om en jalousifrembringende intimkoncert med Bowie

1:57:00

Frank Hvam og Mick Øgendahl sørger for det satiriske tandsmør!

0:57:00

Michael Bernhard og co. styrer os igennem den nye musik