Mennesker og medier
53:59

Åbne døre til journalisternes maskinrum

Følg serie?

Log ind for at følge programmer, og finde dem under “Mine Programmer”

Journalister skal blive bedre til at lade læsere, lyttere og seere kigge dem over skulderen. Åbenhed om f.eks. vinkling, kildevalg og baggrundsmateriale bør være en selvfølge i moderne journalistik, mener Esben Ørberg, journalist og forfatter til rapport om det, han kalder et "redaktionelt PS". Også for de nominerede til årets Cavlingpris - som overrækkes fredag - er mere gennemsigtighed ikke til at komme uden om. Ikke mindst for at højne journalisternes troværdighed. Men hvad med alt det, som ikke kan lægges åbent frem? Interview med Morten Svith, Århus Stiftstidende, Astrid Fischer, DR, Sebastian Abrahamsen, Information og Camilla Stockmann, medforfatter til bogen "Bullshit". Journalister i brændpunkter: I l2017 blev i65 journalister og mediefolk dræbt i verden; det laveste tal de seneste 14 år i følge den årlige rapport fra "Journalister uden Grænser". Men hvad skyldes den umiddelbart positive udvikling? Michael Irving, International Media Support, og Puk Damsgaard, Mellemøstkorrespondent for DR, om forholdene for journalister i nogle af de brændpunkter, som danske medier har haft størst fokus på; Irak, Syrien og Egypten. Fornem pris til pioner på nettet: Der blev klappet intenst og længe, da Rasmus Nielsen, grundlægger af det politiske netmedie "Altinget" onsdag fik Berlingskes store journalistpris. I sin 18 år lange levetid er "Altinget" blev et must for politisk interesserede og mediet driver i dag den suverænt største redaktion på Christiansborg med over 20 forskellige portaler på nettet. Men der har været mange bump på vejen frem mod den nuværende succes, fortæller Rasmus Nielsen, som dog ikke er sikker på, at mere statslig mediestøtte ville have været en fordel. Flinke Donald: En New York Times-journalist fik sig en gedigen overraskelse, da den amerikanske præsident spontant og uden betingelser tilbød ham et interview i en golf-restaurant i Florida lige før nytår. Donald Trump er nemlig alt andet end fan af den store "mainstream"-avis. Men han er en god forretning, for hver gang han tweeter, stiger antallet af abonnenter... Skriv til menneskerogmedier@dr.dk. Vært og producent: Kurt Strand.

    Flere i samme serie

      Nyheder & Aktualitet