Mennesker og medier
53:58

Klik for milliarder

Følg serie?

Log ind for at følge programmer, og finde dem under “Mine Programmer”

Et klik på en artikel, et videoklip eller en annonce på et af de store mediers hjemmesider fører ofte en række tilbud med sig. Hvert eneste klik afslører vores præferencer, som fra i dag er omfattet af nye og strammere EU-regler. Dorthe Bjerregaard-Knudsen, koncerndirektør i JP/Politikens Hus, og Christian Godske, chef for udvikling af kommercielle produkter hos TV2, fortæller om konsekvenserne af de nye regler - og hvorfor det er guld værd at kunne skræddersy især reklamer til den enkelte bruger på de digitale platforme. Kan vi stole på Zuckerberg? Den seneste tids Facebook-skandaler har slidt hårdt på brugernes tillid. Og selv om det sociale medie lover at overholde EU's nye dataregler, har det igen og igen vist sig, at der er langt fra ord til handling. Derfor er kvajekvoten brugt op, erkender Martin Ruby, nytiltrådt Facebook-chef for de nordiske lande og Benelux-landene. Avisnyheder til blinde: Den er på størrelse med en smartphone, den kan tale og fortæller nyheder fra 40 aviser. Med afspilningsenheden "Daisy" har blinde i Sverige fået adgang til artikler, anmeldelser og kronikker, som de ellers har været afskåret fra. Et lignende system kan uden større besvær og udgifter indføres i Danmark, mener journalist Ove Gibskov, som er født blind. Men hvorfor kan ikke nøjes med at lytte radio? Tv-komiker på slap line: Med Monty Python, Halløj på Badehotellet og en lang række film i bagagen var der masser af grin og klap, da 78-årige John Cleese i ugens løb gik på scenen i Aalborg, Randers og København. Men hvorfor er snart 50 år gamle sketchs stadig sjove? Og hvilken er den bedste? Svar fra tre inkarnerede John Cleese-fans efter tirsdag aftens show i DR's Koncerthus i København. Skriv til menneskerogmedier@dr.dk. Vært og producent: Kurt Strand.