Mennesker og medier: Milliarder retur til licensbetalere?

Sendt første gang d.

Med 240.000 licensbetalere i ryggen gjorde et advokatfirma i denne uge klar til retssag mod DR og Skatteministeriet. På vegne af foreningen "Kræv licensmoms tilbage" kan hver eneste sagsøger - hvis de vinder sagen - få næsten 5000 momskroner tilbage. Peter Lunau Larsen fra advokatfirmaet DLA Piper forklarer, hvorfor det har været en fejl at lægge moms på licensopkrævningerne. Men professor og medieekspert Frands Mortensen anfægter, at der overhovedet er basis for den omfattende retssag.
Mediefest på Bornholm: Når tv-kendisser, toppolitikere og andre med kameratække i disse dage flokkes i Al...

Med 240.000 licensbetalere i ryggen gjorde et advokatfirma i denne uge klar til retssag mod DR og Skatteministeriet. På vegne af foreningen "Kræv licensmoms tilbage" kan hver eneste sagsøger - hvis de vinder sagen - få næsten 5000 momskroner tilbage. Peter Lunau Larsen fra advokatfirmaet DLA Piper forklarer, hvorfor det har været en fejl at lægge moms på licensopkrævningerne. Men professor og medieekspert Frands Mortensen anfægter, at der overhovedet er basis for den omfattende retssag.
Mediefest på Bornholm: Når tv-kendisser, toppolitikere og andre med kameratække i disse dage flokkes i Allinge er der masser af billeder og gode historier i kassen til de lokale medier. Tre bornholmske journalister - fra avisen, radioen og tv-stationen - fortæller om de bedste folkemøde-historier. Og hvad der ventes at toppe på dette års mediedagsorden.
Forberedelse, forberedelse og forberedelse: 26 flyveture, 18 kampe og 10 VM-byer er, hvad DR Sportens Andreas Kraul har i kalenderen de kommende uger. Inden afgang til Rusland har researchet, noteret og samlet detaljer i en tyk notesbog, som er hans uundværlige følgesvend undervejs. Og lige inden hans første kampstart lørdag venter et benspænd fra en god ven, som sender et ord, der på en eller anden måde skal med i Krauls fodbold-kommentering.
Samarbejde på norsk: I Bergen har konkurrerende medier - både private og statslige - fundet sammen i en topmoderne media city. Omkring 1200 mediefolk deler café, kantiner og mødelokaler i et hus, som er verdens største. Fordi det er det eneste. Noget lignende er næppe sandsynligt i Danmark, hvor blodige medieslagsmål har kostet dyrt, siger medieforsker Søren Schultz-Jørgensen.
Misbrug af ord? "Historisk" er nok ugens mest anvendte medieord - hæftet på og gentaget om mødet mellem Donald Trump og Kim Jong-Un. Men måske var det ikke spor "historisk", da de to statsledere mødtes i Singapore?
Skriv til menneskerogmedier@dr.dk.
Vært og producent: Kurt Strand.

Næste udsendelse

P1, 22. jun. 2018 kl. 09:05

Journalistik, etik og tendenser i mediernes maskinrum. Perspektiv, analyse og baggrund på ugens mediehistorier. Kritiske, konkrete og kontante interview med mediernes magthavere. Vært og producent: Kurt Strand.

Mere Mennesker og medier

Mennesker og medier: Milliarder retur til licensbetalere?

15. jun. 2018 kl. 09:05
0:53:59
Med 240.000 licensbetalere i ryggen gjorde et advokatfirma i denne uge klar til retssag mod DR og Skatteministeriet. På vegne af foreningen "Kræv licensmoms tilbage" kan hver eneste sagsøger - hvis de vinder sagen - få næsten 5000 momskroner tilbage. Peter Lunau Larsen fra advokatfirmaet DLA Piper forklarer, hvorfor det har været en fejl at lægge moms på licensopkrævningerne. Men professor og medieekspert Frands Mortensen anfægter, at der overhovedet er basis for den omfattende retssag.
Medie...
Med 240.000 licensbetalere i ryggen gjorde et advokatfirma i denne uge klar til retssag mod DR og Skatteministeriet. På vegne af foreningen "Kræv licensmoms tilbage" kan hver eneste sagsøger - hvis de vinder sagen - få næsten 5000 momskroner tilbage. Peter Lunau Larsen fra advokatfirmaet DLA Piper forklarer, hvorfor det har været en fejl at lægge moms på licensopkrævningerne. Men professor og medieekspert Frands Mortensen anfægter, at der overhovedet er basis for den omfattende retssag.
Mediefest på Bornholm: Når tv-kendisser, toppolitikere og andre med kameratække i disse dage flokkes i Allinge er der masser af billeder og gode historier i kassen til de lokale medier. Tre bornholmske journalister - fra avisen, radioen og tv-stationen - fortæller om de bedste folkemøde-historier. Og hvad der ventes at toppe på dette års mediedagsorden.
Forberedelse, forberedelse og forberedelse: 26 flyveture, 18 kampe og 10 VM-byer er, hvad DR Sportens Andreas Kraul har i kalenderen de kommende uger. Inden afgang til Rusland har researchet, noteret og samlet detaljer i en tyk notesbog, som er hans uundværlige følgesvend undervejs. Og lige inden hans første kampstart lørdag venter et benspænd fra en god ven, som sender et ord, der på en eller anden måde skal med i Krauls fodbold-kommentering.
Samarbejde på norsk: I Bergen har konkurrerende medier - både private og statslige - fundet sammen i en topmoderne media city. Omkring 1200 mediefolk deler café, kantiner og mødelokaler i et hus, som er verdens største. Fordi det er det eneste. Noget lignende er næppe sandsynligt i Danmark, hvor blodige medieslagsmål har kostet dyrt, siger medieforsker Søren Schultz-Jørgensen.
Misbrug af ord? "Historisk" er nok ugens mest anvendte medieord - hæftet på og gentaget om mødet mellem Donald Trump og Kim Jong-Un. Men måske var det ikke spor "historisk", da de to statsledere mødtes i Singapore?
Skriv til menneskerogmedier@dr.dk.
Vært og producent: Kurt Strand.

Mennesker og medier: Danske film i klemme i medieforlig

8. jun. 2018 kl. 09:05
0:53:56
Færre danske spille- og dokumentarfilm bliver resultatet, hvis regeringen kommer igennem med en tilsyneladende overset detalje i sit medieudspil. Det skal nemlig være slut med at tvinge DR og TV2 til at investere i dansk filmproduktion, og dermed bliver det sværere - eller måske endda umuligt at skaffe penge fra producenter i andre lande. Filmproducenterne Signe Byrge og Stinna Lassen trækker perspektiverne op - og spørger hvorfor en ordning, der fungerer godt, står til at blive lavet om i de...
Færre danske spille- og dokumentarfilm bliver resultatet, hvis regeringen kommer igennem med en tilsyneladende overset detalje i sit medieudspil. Det skal nemlig være slut med at tvinge DR og TV2 til at investere i dansk filmproduktion, og dermed bliver det sværere - eller måske endda umuligt at skaffe penge fra producenter i andre lande. Filmproducenterne Signe Byrge og Stinna Lassen trækker perspektiverne op - og spørger hvorfor en ordning, der fungerer godt, står til at blive lavet om i de aktuelle forhandlinger om en ny medieaftale?
Fyn er fin: Da seks konkurrerende medier sidste år gik sammen om at få 80 procent af de unge fynboer til at stemme ved kommunalvalget, blev de mødt af en del hovedrysten. Målet blev ikke opfyldt, men kampagnen, som blev kaldt "STEM'RNE", virkede. Medierne fik nemlig fat i en målgruppe, der ofte viger langt uden om aviser, radio og tv. Interview med 21-årige Clara Holmskov Hansen fra Odense, 22-årige Frederik Winther Barkholt fra Glamsbjerg og Tv2 Fyn-direktør Esben Seerup.
Løgnefabrikken i Sankt Petersborg: Falske profiler, opslag og nyheder vælter ud på sociale medier i en lind strøm. En del af dem fra en "troldefabrik", som blandt andre journalist Andrey Sosnikov forsøger at afsløre og bekæmpe. Han er med i ny dansk dokumentar af journalist Jakob Gottschau, som med flere film har rettet søgelyset mod medieverdenens måske største udfordring.
Statsminister-overskrifter: Hvad drømte Lars Løkke Rasmussen om, at medierne skulle vinkle på, da han holdt grundlovstale tirsdag om fyrede Oticon-montricer, ligestilling, lighed, frihed og asylsøgere? Han vidste det ikke selv. Siger han. Men havde et håb...
Skriv til menneskerogmedier@dr.dk.
Vært og producent: Kurt Strand.

Mennesker og medier: Tech-giganter blev væk i grundigt forberedt medieudspil

1. jun. 2018 kl. 09:05
0:53:58
Da regeringen præsenterede sit medieudspil i april var en lang række input fra mere end et års høringer, rapporter og møder udeladt. En aktindsigt viser, at Kulturministeriet lavede et stort og grundigt forarbejde - men at for eksempel bekymring over Googles, Facebooks og Netflix' indflydelse forsvandt i den administrative og politiske proces op mod det færdige udspil. Måske fordi kulturminister Mette Bock var mere optaget af, at gennemføre en på forhånd besluttet "fokusering" af DR end at la...
Da regeringen præsenterede sit medieudspil i april var en lang række input fra mere end et års høringer, rapporter og møder udeladt. En aktindsigt viser, at Kulturministeriet lavede et stort og grundigt forarbejde - men at for eksempel bekymring over Googles, Facebooks og Netflix' indflydelse forsvandt i den administrative og politiske proces op mod det færdige udspil. Måske fordi kulturminister Mette Bock var mere optaget af, at gennemføre en på forhånd besluttet "fokusering" af DR end at lade sig påvirke af tusindvis af input til medieudspillet?
"Krongiwongi" i mediebranchen? Hvis den danske legetøjskoncern Lego opfordrer voksne til at bygge en "Krongiwongi", vil de fleste sige "det kan jeg ikke, for den findes jo ikke". Men hvis tre-årige får samme opfordring, går de i gang med at sætte klodser sammen og løser dermed opgaven. Den erfaring - at tænke ud af boksen - kan også mediebranchen lære af, mener Legos globale direktør for sociale medier og video, Lars Silberbauer.
Sådan undgås åbenhed: "Tilrettelæg arbejdet, så der ikke er offentlighed i det...". Sådan lød en opfordring fra departementschef Sophus Garfiel til medarbejderne i Økonomi- og Indenrigsministeriet for nylig. Udtalelserne blev afsløret tidligere på ugen, vakte en del opsigt og har ført til ny diskussion om den lukkethed, som offentlighedsloven fra 2013 har medført. Og for journalisterne John Hansen, Politiken, og Ulrik Dahlin, Information, er Garfiel-sagen blot et af mange eksempler på, at der er brug for grundlæggende ændringer. SF's Pia Olsen Dyhr er enig, mens Venstres Jan E. Jørgensen mener, at mindre justeringer er nok.
Spids satire: At en tegning ofte siger mere en tusind ord, kan forbipasserende ved Christiansborg i København for tiden få bekræftet. 50 bladtegninger fra de sidste 100 år er udstillet, og der er seismografiske gensyn med blandt andre statsministrene Thorvald Stauning, Jens Otto Krag, Hilmar Baunsgaard, Poul Nyrup Rasmussen og Lars Løkke Rasmussen.
Skriv til menneskerogmedier@dr.dk.
Vært og producent: Kurt Strand.

Mennesker og medier: Klik for milliarder

25. maj. 2018 kl. 09:05
0:53:58
Et klik på en artikel, et videoklip eller en annonce på et af de store mediers hjemmesider fører ofte en række tilbud med sig. Hvert eneste klik afslører vores præferencer, som fra i dag er omfattet af nye og strammere EU-regler. Dorthe Bjerregaard-Knudsen, koncerndirektør i JP/Politikens Hus, og Christian Godske, chef for udvikling af kommercielle produkter hos TV2, fortæller om konsekvenserne af de nye regler - og hvorfor det er guld værd at kunne skræddersy især reklamer til den enkelte br...
Et klik på en artikel, et videoklip eller en annonce på et af de store mediers hjemmesider fører ofte en række tilbud med sig. Hvert eneste klik afslører vores præferencer, som fra i dag er omfattet af nye og strammere EU-regler. Dorthe Bjerregaard-Knudsen, koncerndirektør i JP/Politikens Hus, og Christian Godske, chef for udvikling af kommercielle produkter hos TV2, fortæller om konsekvenserne af de nye regler - og hvorfor det er guld værd at kunne skræddersy især reklamer til den enkelte bruger på de digitale platforme.
Kan vi stole på Zuckerberg? Den seneste tids Facebook-skandaler har slidt hårdt på brugernes tillid. Og selv om det sociale medie lover at overholde EU's nye dataregler, har det igen og igen vist sig, at der er langt fra ord til handling. Derfor er kvajekvoten brugt op, erkender Martin Ruby, nytiltrådt Facebook-chef for de nordiske lande og Benelux-landene.
Avisnyheder til blinde: Den er på størrelse med en smartphone, den kan tale og fortæller nyheder fra 40 aviser. Med afspilningsenheden "Daisy" har blinde i Sverige fået adgang til artikler, anmeldelser og kronikker, som de ellers har været afskåret fra. Et lignende system kan uden større besvær og udgifter indføres i Danmark, mener journalist Ove Gibskov, som er født blind. Men hvorfor kan ikke nøjes med at lytte radio?
Tv-komiker på slap line: Med Monty Python, Halløj på Badehotellet og en lang række film i bagagen var der masser af grin og klap, da 78-årige John Cleese i ugens løb gik på scenen i Aalborg, Randers og København. Men hvorfor er snart 50 år gamle sketchs stadig sjove? Og hvilken er den bedste? Svar fra tre inkarnerede John Cleese-fans efter tirsdag aftens show i DR's Koncerthus i København.
Skriv til menneskerogmedier@dr.dk.
Vært og producent: Kurt Strand.

Mennesker og medier: Medieskabte parallelsamfund?

18. maj. 2018 kl. 09:05
0:53:59
Der bliver fjernet "sorte pletter" i de "hårdeste områder"; regeringens "ghetto"-pakke falder i disse uger brik for brik på plads på Christiansborg. Journalister rapporterer fra sidelinjen, og den politiske retorik finder vej til avisspalter, sociale medier og indslag i radio og tv. Dermed skabes med enkle virkemidler et sprogligt parallelsamfund, forklarer medieretoriker Knud Lindholm Lau, aktuel med bogen "Bare fordi at - sprog og forestillinger i udlændingedebatten".
Von Trier-hype i Sydfr...
Der bliver fjernet "sorte pletter" i de "hårdeste områder"; regeringens "ghetto"-pakke falder i disse uger brik for brik på plads på Christiansborg. Journalister rapporterer fra sidelinjen, og den politiske retorik finder vej til avisspalter, sociale medier og indslag i radio og tv. Dermed skabes med enkle virkemidler et sprogligt parallelsamfund, forklarer medieretoriker Knud Lindholm Lau, aktuel med bogen "Bare fordi at - sprog og forestillinger i udlændingedebatten".
Von Trier-hype i Sydfrankrig: Op mod 500 journalister har i denne uge forsøgt at få interview med Lars von Trier, som efter syv års fravær vendte tilbage til filmfestivalen i Cannes. Hvorfor han er så god en historie, forklarer filmjournalisterne Ole Kolster, TV2, Sara Iben Almbjerg, Berlingske, og Kim Skotte, Politiken. Og Zentropa-producer Louise Vesth fortæller, hvordan hun forsøger at styre den store medieappetit på den danske filminstruktør.
Verbal aggression: Et mord på en 27-årig journalist i Slovakiet tidligere i år har sendt chokbølger gennem landet. Hvordan kunne det ske her, spørger mange. Men Beata Balogová, chefredaktør på "The Slovak Spectator" er ikke overrasket. For når en regering kalder journalister for "beskidte", "anti-slovakiske horeunger" og "slimede slanger", bliver der skabt et debatklima, hvor det måske opfattes som værende i orden at myrde en journalist, siger hun.
Begejstrings-journalistik: De er vilde med musik, de blogger og laver podcast. Udbuddet af musikstof på især nye medieplatforme er enormt, og skribenterne er så vilde med det de laver, at de gør det kvit og frit. Tre gratisjournalister fortæller fra sidste weekends SPOT-musikfestival i Aarhus om en tendens, der med stor hast breder sig til andre stofområder og medier.
Skriv til menneskerogmedier@dr.dk.
Vært og producent: Kurt Strand.
1:17:39

Og han er ikke den eneste - kan en serie være terapeutisk?

1:08:25

Women in Film & TV arbejder på ligestillingen i fiktionsbranchen

0:21:58

Kan man lære at elske fodbold? Barbara gør et forsøg

1:57:00

Den nyeste musik under radaren

1:14:28

Jakob Stegelmann dykker denne gang ned i heltemusikken i film

1:07:45

Superheltefilmen Deadpool 2, den nye Star Wars og Forgotton Anne