Live kanaler

Mennesker og medier
55:00

Hvor går tv hen, når fjernsynet slukker?

Følg serie?

Log ind for at følge programmer, og finde dem under “Mine Programmer”

Flere og flere streamer deres yndlingsprogrammer, færre og færre udsendelser samler hele landet og mange yngre ejer ikke et traditionelt tv-apparat. En omfattende forandring af seervanerne er i fuld gang - eller som det hed på ugens tv-festival i København: "The future is now". Diskussion om perspektiverne med mediedirektør Henriette Marienlund, DR, programchef Thomas Breinholt, TV2 og producent Kaare Sand, Pipeline Production. Svensk berøringsangst? Medierne i Sverige beskyldes jævnligt - især af danske debattører - for at pynte på virkeligheden og nedprioritere bilbrande, gadevold og integrationsproblemer. Men i Växjö i Småland er der blandt borgerne overvejende tilfredshed - også med mediernes dækning af valget 9. september. Og på den lokale Smålandsposten er det chefredaktør Magnus Karlssons ambition, at alle partier skal behandles lige. Han erkender dog, at medierne var for længe om at tage det fremstormende parti Sverigedemokraterna alvorligt. Til kamp mod fake news: Med ti konkrete råd i helsides-annoncer forsøger Facebook at få dæmmet op for falske nyheder i den svenske valgkamp. Et lignende initiativ ventes i Danmark, når der senest juni næste år skal holdes folketingsvalg. Jakob Linaa Jensen, chefforsker i sociale medier på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole i Aarhus, vurderer, hvad der virker. Og ikke virker. Radikalt mediegennembrud: Morten Østergaard var efterspurgt på alle kanaler, da han i sidste uge stillede krav til Mette Frederiksen om at gøre sig uafhængig af Dansk Folkeparti. Et TV2-konstrueret "brev", som aldrig blev sendt, spillede en central rolle, da den radikale leder i et døgns tid med dygtig timing fik maksimal opmærksomhed. Skriv til menneskerogmedier@dr.dk. Vært og producent: Kurt Strand.