Mennesker og medier
53:59

Tandløse ugeaviser svækker lokaldemokrati

En stor del af Danmarks 225 lokale ugeaviser burde "omdøbe sig til ugens reklamepamflet for kommunen". Det mener Herlev Bladets redaktør Mette Lyhne, som med ordene "der er ikke noget bundniveau" har givet sin egen del af mediebranchen en ordentlig én på sinkadusen. Kritikken er blandt andet rettet mod Politikens Lokalaviser, der udkommer i 36 kommuner i Danmark. Men dér melder chefredaktør Claus Krogh hus forbi. Debat med de to ugeavischefer om ambitioner, lokaljournalistik og økonomiske realiteter. Mord på journalister: Det begynder med verbale angreb. Så følger trusler. Og dernæst brutale drab... Senest er den bulgarske tv-vært Viktoria Marinova myrdet. Det er tredje gang på et år, at en journalist er dræbt i et EU-land efter at kritik af korruption, magtmisbrug og mafiaforbindelser. Ifølge Mogens Blicher Bjerregaard, formand for det europæiske journalistforbund, fordi flere regeringer blæser på pressefriheden. Fra køkkenbord til kommerciel succes: Populære podcast med passionerede mennesker omkring en mikrofon er - i nogle tilfælde - også en god forretning. Sponsorer vil nemlig gerne finansiere "smalle" og målrettede podcast som "Kongerækken" og "Fries for guys". Den ene med fortællinger om danske regenter siden Gorm den Gamle; den anden om at være ung kvinde i tyverne med dertilhørende kvartlivskrise. Hollandsk radioopskrift: Med kommercielle og sponserede podcast har BNR Nieuwsradio i Amsterdam fundet en nøgle til at finansiere taleradio i stil med P1 og Radio24syv. Lige nu testes en ny "smart radio"-app, som skal få podcast til at vokse endnu mere, fortæller radiochef Joeri Nortier. Fjer blev til fem høns: Selv om der var jubel og 1,4 millioner seere, da DR1 søndag mindedes Kim Larsen, var "danskerne" ifølge B.T. "rasende" over en "pinlig" koncert. Grundlaget for den bastante konklusion var fire tweets. Skriv til menneskerogmedier@dr.dk. Vært og producent: Kurt Strand.

    Flere i samme serie

      Nyheder & Aktualitet