Mennesker og medier
55:00

Journalistik, kommunikation eller skjult reklame?

Følg serie?

Log ind for at følge programmer, og finde dem under “Mine Programmer”

De skriver pressemeddelelser, laver Facebook-opslag og producerer lækre videoer. Kommunikationsmedarbejdere på rådhuse, i virksomheder og store organisationer forsyner medierne og borgerne med masser af indhold. Men hvor går grænsen mellem journalistik, kommunikation og skjult reklame; dét diskuteres for tiden livligt i mediebranchen. Kommunikationsmedarbejderne er medlemmer af Dansk Journalistforbund - og det skal de være, mener formand Lars Werge. Han mødes i debat med DR-journalist Rasmus Mark Pedersen, som vil have skarpere skel mellem journalistik og kommunikation. Opsigtsvækkende podcast om Islamisk Stat: I ti afsnit har New York Times-journalist Rukmini Callimachi i de seneste måneder givet stemme til tidligere Islamisk Stat-krigere. De har fortalt detaljeret om overgreb og drab - og med hjælp fra dokumenter, breve og skolebøger har podcastlytterne fået et unikt indblik i, hvad der foregår bag Mellemøstens frontlinjer. Armlægning med Facebook og Google: Vi har brug for at vinde vores rettigheder tilbage, være kritiske og stille krav til hinanden på de sociale medier. Regulering internationale tech-giganter handler nemlig ikke kun om skat og bøder, men også om vores egen færden på nettet, mener EU-kommissær Margrethe Vestager. Selv er hun blevet bedre til at lukke af, har anskaffet et gammeldags vækkeur og desuden skruet ned for aktiviteten overfor sine 241.000 Twitter-følgere. Ex-præsidentfrue on tour: I over et halvt år har der været varmet op til Michelle Obama-bogen "Min historie", som udkom i denne uge. Godt hjulpet på vej af nyhedssultne medier og venligtsindede talkshowværter. Men også af dygtig forlags-pr i en lang række lande - heriblandt Danmark. Skriv til menneskerogmedier@dr.dk. Vært og producent: Kurt Strand.