Mennesker og medier
54:00

Bekæmp fake news med god journalistik

Følg serie?

Log ind for at følge programmer, og finde dem under “Mine Programmer”

Tre måneder efter valget i Sverige er én af de vigtigste mediepointer, at falske historier på for eksempel Facebook skal slås ned med journalistik og faktatjek, siger udviklingsredaktør Martin Jönsson på Dagens Nyheter. De svenske erfaringer ventes at smitte af på danske mediers dækning af den kommende folketingsvalgkamp, som også er i fare for at blive "forurenet". Bud på mediemodsvar fra Pierre Collignon, opinionsredaktør på Berlingske, og Jakob Nielsen, chefredaktør Altinget og Mandag Morgen. Dygtigt finans-spin: "Paradigmeskift", "øde ø" og "Lindholm" er nogle af de mest anvendte ord i medierne i den seneste uge. Men måske er journalister og redaktører hoppet på en limpind, som både tilhængere og modstandere af udlændingestramninger gør flittigt brug af? Kommentator og forfatter Niels Jespersen analyserer. Bedre kontrol med vores data: Der er ryddet grundigt op på mange mediesites, efter at nye databeskyttelsesregler, GDPR, trådte i kraft i maj. Men samtidig ser det ud til, at især Google er blevet styrket af GDPR-reglerne. Det fortæller lektor Jannick Kirk Sørensen, som på Aalborg Universitet har lavet stor europæisk undersøgelse af de nye reglers konsekvenser. "Fordi du har set...": Når en streaming-seer er færdig med en tv-serie, vælter det ind med forslag til andre serier, som vedkommende sikkert vil "synes om". Algoritmer registrerer alt, men kan for eksempel en Netflix-abonnent mon slippe for forslagene - og få lov til at tænke selv og måske endda blive overrasket? Skriv til menneskerogmedier@dr.dk. Vært og producent: Kurt Strand.