Mennesker og medier
54:12

Klimaet går amok - hvad gør medierne?

Følg serie?

Log ind for at følge programmer, og finde dem under “Mine Programmer”

Alarmerende nyheder flyder i lind strøm i disse dage fra FN's årlige klimakonference i Madrid. Men hvad er mediernes ansvar for, at vi forstår, reagerer og handler? Og giver det overhovedet mening, når avislæsere samtidig bombarderes med Black Friday-reklamer? Det diskuterer Katherine Richardson, professor og medlem af Klimarådet, med Politikens chefredaktør Christian Jensen og Børsens chefredaktør Bjarne Corydon. Kønsskæv valgdækning: Der er mere medieomtale til folketingskandidater, hvis de er mænd. Mindre, hvis de er kvinder. Ny undersøgelse fra Syddansk Universitet i Odense kortlægger dækningen af valgene i 2011, 2015 og 2019, og skævhederne er endda stigende. Statskundskabsprofessor Ulrik Kjær uddyber i debat med Pernille Holbøll, kommende chefredaktør på Ekstra Bladet. Europa på forsiden: De store krisebogstaver er i brug, når europæiske medier rapporterer om Brexit, klima og flygtninge. Men komplekse problemer kalder på gedigen og sand journalistik, siger chefredaktørerne Pia Rehnquist fra Sydsvenskan og Ulf Poschardt fra tyske Die Welt efter debat i Den Sorte Diamant i København i denne uge. Iscenesat politik: Da Nicolai Wammen tidligere på ugen blev enig med regeringens støttepartier om næste års finanslov var det med fuldt blus på DR1's og TV2's kameraer og mikrofoner. Efter over ti timers forhandlinger lykkedes det nemlig endnu en gang at lande en politisk aftale, så den ramte nyhedsudsendelserne på to store tv-kanaler. Skriv til menneskerogmedier@dr.dk. Vært og producent: Kurt Strand.