Supertanker
55:56

Nytter det med viden om viden?

Faget videnskabsteori er kommet på skemaet i gymnasiet - eleverne skal undervises og eksamineres i den filosofiske disciplin, der handler om videnskabernes metoder, normer og baggrund. Men gymnasielærerne er forvirrede. For hvordan gør man det, når der ikke er et facit, noget der kan måles, tælles og vejes. Det nye fag åbner, igen, for diskussionen om nytteværdi i uddannelsessystemet. For når der opstår forvirring i gymnasiet, hvordan forholder det sig så på universitetets humaniorauddannelser? De kan jo heller ikke måles og vejes eller vise direkte anvendelighed i erhvervslivet. Måske har de bare ikke rigtig nogen nytteværdi, og hvad er så deres eksistensberettigelse? Medvirkende: Kristina Nørremark, lektor i engelsk, spansk og filosofi på Hasseris Gymnasium. Daniel Blaabjerg-Zederkoff, idehistoriker, Aarhus Universitet. Vært: Carsten Ortmann.

    Flere i samme serie

      Kultur