Hammer og Cilius - Se hvad jeg kan!

Sendt første gang d.

Fingrene flyver over tangenterne, strengene på violinen gløder. Der er masser af virtuos klassisk musik, men er den ikke bare overfladisk? Og er de virtuose musikere andet end maskiner, som man sætter i gang med et tryk i ryggen? Mathias Hammer og Frederik Cilius har en bunke virtuos musik med i studiet og diskuterer, om det er godt eller skidt. En af Danmarks største virtuoser, Michala Petri, kommer forbi og fortæller om sit - lunkne - forhold til at blive kaldt virtuos.
www.dr.dk/p2
(Sendt første gang 3. november 2018).

Fingrene flyver over tangenterne, strengene på violinen gløder. Der er masser af virtuos klassisk musik, men er den ikke bare overfladisk? Og er de virtuose musikere andet end maskiner, som man sætter i gang med et tryk i ryggen? Mathias Hammer og Frederik Cilius har en bunke virtuos musik med i studiet og diskuterer, om det er godt eller skidt. En af Danmarks største virtuoser, Michala Petri, kommer forbi og fortæller om sit - lunkne - forhold til at blive kaldt virtuos.
www.dr.dk/p2
(Sendt første gang 3. november 2018).

Næste udsendelse

P2, 21. mar. 2019 kl. 18:05

I et symfoniorkester sidder der 90 knalddygtige musikere, og en gang imellem får en af dem lov til at shine i et solostykke midt i det store orkesterbrus, tit vanvittig smukt og endnu oftere rasende svært. Hvordan bruger komponisterne de forskellige instrumenter som soloinstrumenter, og hvordan er det at sidde og vente på, at man skal levere to minutter, som hele salen sidder og venter på? Mathias Hammer og Frederik Cilius har fundet de skønneste og sværeste solosteder frem fra kendte og mindre kendte orkesterværker og prøver at finde ud af, hvad komponisten vil sige med sit valg af soloinstrument. www.dr.dk/p2

Mere Hammer og Cilius

Hammer og Cilius - One hit wonders

14. mar. 2019 kl. 18:05
1:15:00
Der findes komponister, der kun har skrevet ét berømt stykke musik. Mathias Hammer og Frederik Cilius undersøger den klassiske musiks 'One hit wonders'. Hvem er de komponister, der kun har ramt hovedet på sømmet én gang? Hvorfor er deres hits så gode? Og hvorfor hører ingen deres øvrige værker?
www.dr.dk/p2
Der findes komponister, der kun har skrevet ét berømt stykke musik. Mathias Hammer og Frederik Cilius undersøger den klassiske musiks 'One hit wonders'. Hvem er de komponister, der kun har ramt hovedet på sømmet én gang? Hvorfor er deres hits så gode? Og hvorfor hører ingen deres øvrige værker?
www.dr.dk/p2

Hammer og Cilius - Flere legender i lydstudiet

7. mar. 2019 kl. 18:05
1:15:00
Der er mange legendariske indspilninger i den klassiske musik. Så mange, at Mathias Hammer og Frederik Cilius endnu engang dykker ned i skatkisten af udødelige indspilninger. Svjatoslav Richter i slowmotion, Brahms i badekarret, Beethoven med bomber, Bernstein i balletten, den perfekte Strauss-sangerinde og en lovprisning af Herbert von Karajan efter sidste uges skarpe kritik.
www.dr.dk/p2
Der er mange legendariske indspilninger i den klassiske musik. Så mange, at Mathias Hammer og Frederik Cilius endnu engang dykker ned i skatkisten af udødelige indspilninger. Svjatoslav Richter i slowmotion, Brahms i badekarret, Beethoven med bomber, Bernstein i balletten, den perfekte Strauss-sangerinde og en lovprisning af Herbert von Karajan efter sidste uges skarpe kritik.
www.dr.dk/p2

Hammer og Cilius - Legender i lydstudiet

28. feb. 2019 kl. 18:05
1:15:00
Pladeindustrien revolutionerede i det 20. århundrede den klassiske musik. Musikere blev berømte uden for koncertsalen, og store værker kunne pludselig udforskes hjemme ved højtaleren. Mathias Hammer og Frederik Cilius lytter til en håndfuld af århundredets mest legendariske indspilninger og diskuterer bl.a. om Glenn Goulds Goldbergvariationer virkelig er så fantastiske, om George Solti er manden bag Wagners popularitet, og om tiden ikke for længst er løbet fra Herbert von Karajan?
www.dr.dk/p2
Pladeindustrien revolutionerede i det 20. århundrede den klassiske musik. Musikere blev berømte uden for koncertsalen, og store værker kunne pludselig udforskes hjemme ved højtaleren. Mathias Hammer og Frederik Cilius lytter til en håndfuld af århundredets mest legendariske indspilninger og diskuterer bl.a. om Glenn Goulds Goldbergvariationer virkelig er så fantastiske, om George Solti er manden bag Wagners popularitet, og om tiden ikke for længst er løbet fra Herbert von Karajan?
www.dr.dk/p2

Hammer og Cilius - Hvor ligger guldet begravet?

21. feb. 2019 kl. 18:05
1:15:00
Der er komponister og musikalske værker, som vi lytter til om og om igen. Men hvad med al den anden musik? Er der guld at finde hos de ukendte komponister? Og har de kendte komponister, skrevet ukendt musik? Mathias Hammer og Frederik Cilius graver efter overset musikalsk guld. Hvorfor kender ingen komponisten Friedrich von Flotow? Og hvorfor hører vi aldrig Mozarts latrinære korværker, Sjostakovitjs jazzede eksperimenter eller Beethovens metronom-parodi?
www.dr.dk/p2
Der er komponister og musikalske værker, som vi lytter til om og om igen. Men hvad med al den anden musik? Er der guld at finde hos de ukendte komponister? Og har de kendte komponister, skrevet ukendt musik? Mathias Hammer og Frederik Cilius graver efter overset musikalsk guld. Hvorfor kender ingen komponisten Friedrich von Flotow? Og hvorfor hører vi aldrig Mozarts latrinære korværker, Sjostakovitjs jazzede eksperimenter eller Beethovens metronom-parodi?
www.dr.dk/p2

Hammer og Cilius - Q-mol og X-dur

14. feb. 2019 kl. 18:05
1:15:00
'Symfoni i F-dur' eller 'Sonate i g-mol'. Musikstykker benævnes ofte med deres toneart. For udenforstående er det ren volapyk og kodesprog. Hvad betyder en toneart, og hvad kan man bruge det til, når man lytter? Mathias Hammer og Frederik Cilius undersøger om tonearter har en personlighed, hvorfor nogle komponister har foretrukne tonearter, og hvad de forskellige tonearter stiller af krav til musikerne. Operasangerinden Sine Bundgaard fortæller, at hun har sit instrument inde i kroppen, og så...
'Symfoni i F-dur' eller 'Sonate i g-mol'. Musikstykker benævnes ofte med deres toneart. For udenforstående er det ren volapyk og kodesprog. Hvad betyder en toneart, og hvad kan man bruge det til, når man lytter? Mathias Hammer og Frederik Cilius undersøger om tonearter har en personlighed, hvorfor nogle komponister har foretrukne tonearter, og hvad de forskellige tonearter stiller af krav til musikerne. Operasangerinden Sine Bundgaard fortæller, at hun har sit instrument inde i kroppen, og så er det i hvert fald ikke ligegyldigt hvilken toneart arierne står i.
www.dr.dk/p2
0:06:44

Venskabstatovering - hvad holder længst, blæk eller venskab?

0:26:47

Skal din plakat op i København, så husk at spørge mafiaen først!

2:57:00

Der er søndagsslik til øregangen og skønt besøg af Josephin Bovién

0:37:21

En selvmordstruet kvinde udnyttes af psykologen hun betror sig til

0:48:29

En psykisk syg kvinde misbruges seksuelt under bæltefiksering

0:56:11

Vi hører børne MGP og ser på komikerens madvaner i Just Eat-appen