Kristian Leth og outsideren - Podcast

Fire programmer om Glenn Goulds to indspilninger af Goldbergvariationerne. De har forundret og forarget Bach-elskere. Værket var hans første store udgivelse som ung i 1955, og det var også hans sidste store udgivelse, inden han døde i 1981. Hvad skete der mellem de to indspilninger, og kan man høre det? Hør Kristian Leths portræt af musikeren og komponisten, der ikke ville kaldes pianist.

Musik

Følg serie?

Log ind for at følge programmer, og finde dem under “Mine Programmer”

Alle udsendelser

  • 42:50
    Kristian Leth og outsideren - Podcast

    1:4 - Et ocean af historier

    Glenn Gould er på mange måder en kliche. Et excentrisk geni, der ikke passede ind. Han følte sig utryg ved udtrykket "kunstner". Han begyndte sin karriere med at indspille en vild og radikal udgave af Bachs Goldberg-variationer og blev en verdensstjerne. Han indspillede den engang til, men han døde netop i de dage, da den udkom. Mellem de to indspilninger gemmer der sig et ocean af historier. Medvirkende: Tim Page.

    Musik
  • 45:01
    Kristian Leth og outsideren - Podcast

    2:4 - Myten om Glenn Gould

    Historien om Glenn Gould er på nogen måder lige så mærkelig og mytologisk som man kunne forvente. Men vi kender egentlig ikke sandheden. Myten var allerede skrevet, da han begyndte at lære klaveret som barn. Der aldrig var en Glenn Gould, der ikke skulle blive "Glenn Gould". Han brugte resten af sit liv på at bryde de myter ned. Medvirkende: Tim Page.

    Musik
  • 48:16
    Kristian Leth og outsideren - Podcast

    3:4 - Et liv i lyd

    "Den mest unikke musikalske oplevelse i historien." Det kaldte Gould den første radio-sending. Han var besat af lyde og lydstudier og er en kæmpe legende ikke bare inden for klavermusik, men også inden for radiodokumentarens historie. Kristian Leth besøger Steinway-fabrikken i Queens og taler med de største canadiske radiofolk. Medvirkende: Paolo Pietropaolo, Chris Brookes, Anthony Gilroy.

    Musik
  • 48:56
    Kristian Leth og outsideren - Podcast

    4:4 - Krystalslottet

    Hvorfor begyndte Gould med Goldberg-variationerne? Hvad er det for et stykke musik? Hvilke gemte koder er det, vi finder i det? Hvad havde Bach egentlig selv tænkt, det skulle bruges til? Og hvad betød Goulds indspilninger for vores forståelse af det? Pianisten Simone Dinnerstein måtte holde op med at lytte på Gould for at kunne høre selve musikken. Medvirkende: Simone Dinnerstein, Angela Hewitt, Ruth Tatlow, Paolo Pietropaolo.

    Musik