Som forældre kan man godt blive bekymret, når ens ellers trygge 4-årige pludseligt ikke tør sove selv om natten eller gå på toilet. Man kan også let blive i tvivl om, hvordan man skal håndtere barnets frygt.

Her får du fem gode råd fra psykolog Mette Ærø, der har været konsulent på MonsterBuster:

1. Sæt ord på frygten

Det vigtigste er, at du kommer dit barn i møde. Forsøg at acceptere og forstå barnets frygt. Tag det seriøst på samme måde, som hvis dit barn har slået knæet.

Spørg ind til, hvad dit barn er bange for, og hjælp med at gøre det så konkret som muligt. Hvordan ser det ud? Er det der altid, eller kun når det er mørkt? Hvor kommer det fra? Hvad gør det? Hvordan jager man det væk?

2. Leg det væk

I programmet Monster Buster bliver der brugt tre greb til at gøre fantasi-monstre konkrete. Værten klæder sig ud som monster, tegner monstret og bygger monster-fælder. Det kan I også gøre derhjemme.

Jo mere I får monstret beskrevet og gjort til noget, man kan kigge på og måske grine af, jo mindre farligt bliver det.

Men legen må heller ikke gøre barnet bange. Det er derfor vigtigt, at det ikke bliver for uhyggeligt. Hvis barnet siger, at monstret har kæmpestore hugtænder, skal du ikke tegne spidse tænder, der drypper med blod. Tegn i stedet runde, grønne hugtænder.

3. Fortæl om dine egne oplevelser

Bring dine egne erfaringer i spil. Fortæl om, hvad du var bange for, da du var barn, og især hvordan du stoppede med at være det. Gør det til et fælles projekt at bekæmpe frygten.

4. Bevar tålmodigheden

Som forælder kan man godt blive irriteret, når barnet ikke vil sove, fordi der gemmer sig et monster et sted. Selvom du gang på gang har forklaret, at monstre slet ikke findes i virkeligheden, så lever de stadig i barnets fantasi. Det værste, du kan gøre, er at blive irriteret og lade barnet være alene med sin frygt.

5. Bliv siddende, til barnet sover

De fleste børn vil falde til ro, hvis du bliver siddende, til de sover, eller læser godnathistorier, som fjerner fokus. Nogle børn skal måske ind til mor og far og sove i 14 dage. Hos langt de fleste børn forsvinder frygten igen af sig selv.