Elevopgaver: Elmgreen og Dragset

Elevopgaver 1-4

Materialet har titlen "Kunst i storformat".

OPGAVE 1:

Se klippet:

Hvilke fordele fremhæver de ved at bo i Berlin? Hvad gør Berlin til en bedre by for kunstnere som dem?

OPGAVE 2:

Se klippet:

Giv konkrete eksempler på, hvordan Elmgreen og Dragset arbejder i grænsefeltet mellem virkelighed og kunst.

Samtidskunst - den kunstneriske proces

Hvad vil det sige at lave kunst? Og hvilken kunst bliver der skabt i dag? Hvor kommer ideerne fra, og hvordan omsætter en kunstner en ide eller et spørgsmål til et færdigt værk, som andre kan opleve? Her på siderne har du chancen for gennem filmklip og tekst at kigge 10 samtidskunstnere over skulderen, nemlig Simone Aaberg Kærn, Tal R, Olafur Eliasson, Michael Elmgren & Ingar Dragset, Jesper Just, Per Kirkeby og kunstnergruppen Superflex (Jakob Fenger, Rasmus Nielsen og Bjørnstjerne Christiansen). Der er tale om kunstnere, som alle er startet i Danmark, men i dag optræder verdenen over. Du kan opleve flere af deres værker på Louisiana Museum for Moderne kunst.

Se Tema

OPGAVE 3:

Lav din egen beskrivelse af vippeværket "Powerless structures" (magtesløse strukturer) (1997) fra Louisianas samling. Hvordan spiller vippen sammen med rummet? Hvordan tolker du værkets titel?

OPGAVE 4:

Lav et koncept til en installation inspireret af Elmgreen/Dragsets metode med at hente en dagligdags-genstand ind i museets rum. Vælg jeres egen genstand. Tænk over genstandens symbolske betydning, dens placering i rummet og forholdet til beskuerens krop.

Læs også Samtidskunst - den kunstneriske proces Se Tema

  1. Introduktion til læreren
  2. Elevopgaver: Tal R
  3. Elevopgaver: Olafur Eliasson
  4. Elevopgaver: Per Kirkeby
  5. Elevopgaver: Jesper Just
  6. Elevopgaver: Simone Aaberg Kærn
  7. Elevopgaver: Elmgreen og Dragset
  8. Elevopgaver: Superflex
  9. Per Kirkeby
  10. Superflex