Til læreren

Om temaet

Til læreren

Fag: Billedkunst, dansk og historie

Trin: Mellemtrin

Fælles Mål billedkunst (efter 5. klassetrin)

Fælles Mål Dansk (efter 4. klassetrin)

Lærervejledning

Til eleven

Elevopgaver - hvad er et portræt

Elevopgaver - hvordan arbejder kunstneren?

Elevopgaver - portrættets historie

Kolofon

Temaet er lavet i samarbejde med Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg Slot

Fag og trin

Billedkunst, dansk og historie

3. - 5. klasse

Om materialet

Materialet er velegnet til et samarbejde mellem fagene billedkunst, historie og dansk og vil også kunne inddrages i faget “Håndværk og Design”.

Vi anbefaler, at du i forvejen ser de videoklip igennem, som skal bruges i klassen og forklarer svære ord for eleverne, inden klippet afspilles.

Portræt Nu - for børn

Lær en masse om portrættets historie, quiz om at blive klassens portrætekspert, og se, hvordan I selv kan skabe et portræt.

Se Tema

Materialet i højrespalten er ekstra-materiale som kan bruges som supplement til hovedartiklen

Sådan kan du arbejde med materialet

Materialet egner sig godt til, at eleverne arbejder i makkerpar eller 3-4 mands grupper.

Du kan vælge enten at arbejde med et eller flere elementer af materialet eller du bruge det som et samlet forløb.

Hvis du vælger at arbejde med materialet som forløb, kan du følge denne undervisningsplan eller vælge at bruge elementer fra den:

Hvad er et portræt: 2 lektioner

  • Lav en fælles mundtlig billedanalyse af portrætserien "Portrætter gennem tiden"med hele klassen – uden forudgående vidensdeling. Formålet er at give en mere umiddelbar og personlig billedanalyse i introduktionen til forløbet.
  • Efter den første analyse på klassen, skal eleverne arbejde med videoklippene og artiklen "Hvad er et portræt" i gruppe/makkerarbejde og med de tilhørende Elevopgaver - hvad er et portræt. Læreren forklarer svære ord forinden, undervejs eller efterfølgende.
  • Alle grupperne arbejder med alle elevopgaverne. Hvis der er småt med tid, kan elevopgaverne deles på grupperne.
  • Efter gruppearbejdet kan I gentage den fælles mundtlige analyse af billedserien på klassen - nu meget mere vidende. Ser vi noget nyt nu? Hvad har vi lært?

Hvordan arbejder kunstneren: 2 lektioner

  • Lav en fælles mundtlig billedanalyse af portrætserien Fotoportrætter med hele klassen – uden forudgående vidensdeling. Formålet er at give en mere umiddelbar og personlig billedanalyse i introduktionen til forløbet.
  • Efter den første analyse på klassen, skal eleverne arbejde med videoklippene i gruppe/makkerarbejde og med de tilhørende elevopgaver. Lærer forklarer svære ord forinden, undervejs eller efterfølgende.
  • Alle grupperne arbejder med alle elevopgaverne. Hvis der er småt med tid, kan elevopgaverne deles på grupperne.
  • Efter gruppearbejdet kan I gentage den fælles mundtlige analyse af billedserien på klassen - nu meget mere vidende. Ser vi noget nyt nu? Hvad har vi lært?

Portrættets historie: 2 lektioner

  • Lav en fælles mundtlig billedanalyse af portrætserien "Kongelige portrætter"med hele klassen – uden forudgående vidensdeling. Formålet er at give en mere umiddelbar og personlig billedanalyse i introduktionen til forløbet.
  • Efter den første analyse på klassen, skal eleverne arbejde med videoklippene i gruppe/makkerarbejde og med de tilhørende elevopgaver. Lærer forklarer svære ord forinden, undervejs eller efterfølgende.
  • Alle grupperne arbejder med alle elevopgaverne. Hvis der er småt med tid, kan elevopgaverne deles på grupperne.
  • Efter gruppearbejdet kan I gentage den fælles mundtlige analyse af billedserien på klassen - nu meget mere vidende. Ser vi noget nyt nu? Hvad har vi lært?

Læs også Portræt Nu - for børn Se Tema

  1. Portræt Nu 2019
  2. Sådan laver du et graffitiportræt
  3. Sådan laver du et fotoportræt
  4. Portrætquiz - svær
  5. Portrætquiz - let
  6. Sådan tegner du et portræt
  7. Til læreren
  8. Elevopgaver - hvad er et portræt?