Digital dannelse

Alle kan blive redaktører af deres egne Tv-kanal på YouTube, og man kan stort set skrive, hvad man vil på Facebook og andre sociale medier.

Interview med DR3s SoMe ansvarlige

DR3s ansvarlige for sociale medier fortæller om Rodløs på Facebook.

Vis klippet i Mediebiblioteket for at gemme

Til læreren

Fag: Dansk og medier

Trin: Udskoling

Fælles Mål - Dansk

Fælles Mål - Medier

Kolofon

Temaet er lavet i samarbejde med Lisbeth Lyngse og Helle Toft Jensen, SPOR Media, og støttet af Undervisningsministeriets udlodningsmidler.

Alle kan blive redaktører af deres egne Tv-kanal på You Tube, og man kan stort set skrive, hvad man vil på Facebook og andre sociale medier. Desværre er der mange, der skriver sårende og hadefulde ting til og om andre, og nogle lægger måske billeder ud af andre, som så føler sig krænkede og bliver kede af det.

Men udover de problematiske ting, er der også mange sjove ting på de sociale medier. Man holder kontakt med sine venner og familie. Man følger med i deres liv, og hører både om deres ferier, om deres katte, om hvor de går i byen og meget andet.

Og så får vi nyheder: både sande og falske. Nogle gange er fake news alternative opfattelser af, hvordan virkeligheden ser ud. Andre gange er det bevidst misinformation.

Det er dette brogede landskab man skal navigere i, når man er på de sociale medier, og det skal vi arbejde med i denne del af undervisningsmaterialet, som tager sit afsæt i DR3-serien Rodløs.

Den grundlæggende præmis for arbejdet med øvelsen og opgaverne til dette tema er, at man ikke skal skrive ting om andre eller lægge billeder op af andre på de sociale medier, som man ikke har lyst til at se om sig selv. Man kan være uenige og diskutere, men det skal foregå i en ordentlig tone.

Find opgaverne i faktaboksen på denne side.

Læs også Mediernes virkelighed Se Tema

  1. Dokumentarfilm
  2. Flygtninge i medierne
  3. Digital dannelse
  4. Udtryk dig selv
  5. TV serien Rodløs