Elevopgaver - Cirkus - Børn

Til læreren

Trin: Indskoling og mellemtrin

Generel lærervejledning

Cirkusbørn

Dansk - indskoling
Dansk - mellemtrin

Cirkusnumre og prøv selv

Dansk - indskoling
Dansk - mellemtrin

Cirkushistorie

Dansk - indskoling
Dansk - mellemtrin

Elevopgaver 1-3
Materialet henvender sig til mellemtrinnet i faget dansk

 

OPGAVE 1:

Se klippene:

Spørgsmål

1. Hvad er lighederne mellem de to drenge og den måde, de lever på?

2. Hvilken slags cirkusnumre udfører de?

3. Hvem lærer de numrene af?

4. Hvorfor gør de det?

5. Hvordan går de i skole?

Diskuter de to drenges liv. Find de gode ting ved de forskellige måder, børnene lever på. Sammenlign med jeres eget liv.

Cirkus

Der har været liv i manegen i mere end 100 år. Se hvordan det hele startede, og hvordan du selv laver cirkuskunster.

Se Tema

 

OPGAVE 2:

Se klippene:

Spørgsmål

1. Find ligheder og forskelle på den måde, drengene træner på.

2. Hvilket humør er de i?

3. Fortæl hvordan artister sminker sig.

4. Er der forskelle fra Patrick til Andreika?

5. Er det anderledes end i det gamle cirkus?

Forbered et lille oplæg for klassen, hvor du fortæller, hvad der er vigtigt i artisters forberedelser til en forestilling.

 

OPGAVE 3:

Gruppearbejde

Se klippene:

Spørgsmål

1. Hvad laver cirkusbørnene?

2. Hvad sker der, hvis de ikke vil være med?

3. Hvorfor taler man om cirkusfamilier?

4. Hvorfor er næsten alle cirkusbørn også børn af artister?

5. Hvilken uddannelse får de?

6. Undersøg andre job, hvor børnene bliver det samme som forældrene.

7. Hvad er fordelen ved at bo og leve på den måde, som de gør? Er der en lov om børnearbejde i Danmark? Hvad siger den?

08. Diskuter jeres svar med andre og lav en liste over plusser og minusser ved at være cirkusbarn.

Læs også Cirkus Se Tema

  1. Cirkusnumre
  2. Historie
  3. Børn
  4. Prøv selv