Elevopgaver - Cirkus - Cirkusnumre og Prøv selv

Til læreren

Trin: Indskoling og mellemtrin

Generel lærervejledning

Cirkusbørn

Dansk - indskoling
Dansk - mellemtrin

Cirkusnumre og prøv selv

Dansk - indskoling
Dansk - mellemtrin

Cirkushistorie

Dansk - indskoling
Dansk - mellemtrin

Elevopgaver 1-5

Materialet henvender sig til mellemtrinnet i faget dansk

 

OPGAVE 1:

Se klippet:

Spørgsmål

1. Hvordan laver børnene cirkus?

2. Hvilke numre kan man også finde i en cirkusforestilling i dag?

3. Hvor laver børn cirkusforestillinger i dag?

 

OPGAVE 2:

Paropgave

Se klippene:

Cirkus

Der har været liv i manegen i mere end 100 år. Se hvordan det hele startede, og hvordan du selv laver cirkuskunster.

Se Tema

Spørgsmål

1. Sprechstallmeisteren betyder noget specielt for cirkus. Hvad er hans/hendes job – ud over at udfylde pauser, hvor der gøres klar til næste nummer?

2. Hvad fortæller den berømte sprechstallmeister om cirkus?

3. Brug nettet til at finde ud af, om der også er kvindelige sprechstallmeistere? Hvis ja, hvilket cirkus kommer de fra?

 

OPGAVE 3:

Paropgave

Se klippene:

Spørgsmål

1. Kig nøje på artisterne i klippene. Hvad kan du sige om dem?

2. Hvordan holder linedanseren balancen? Hvilke sko har han på? Hvad er vigtigt, når man skal balancere? Hvordan kan man øve sig?

3. Hvad skal der være i et godt linedansernummer?

 

OPGAVE 4:

Paropgave

Se klippene:

Spørgsmål

1. I cirkus er der forskellige klovneroller eller klovnetyper. Hvilke af dem kan du finde i klippene?

2. Hvad er karakteristisk for en klovn?

3. Hvorfor synes vi, at klovne er så morsomme?

4. Hvor tror du, at klovnene finder inspiration til deres numre?

5. Nogle gange siger man, at ”klovnen græder”. Hvornår siger man det, og hvorfor synes vi, at det er så synd for klovnen, når han græder?

6. Kan klovnefigurer for øvrigt være piger?

7. Hvad betyder den bestemte måde at sminke sig på, som klovnene bruger?

8. Hvorfor tror du, at de går med de store sko og alt for stort tøj?

9. Fortæl historien om de tre klassiske klovne og deres musik. Du kan tegne dem og finde eksempler på musikken og lave en lille udstilling med illustrationer.

 

OPGAVE 5:

Paropgave

Se klippene:

Spørgsmål

1. Hvilke forskellige numre er der i en cirkusforestilling?

2. Hvorfor er der så mange forskellige slags numre?

3. Hvad er mere nødvendigt at have med i en cirkusforestilling?

4. Hvordan bliver man cirkusartist?

5. Hvordan bliver et cirkusnummer til?

6. Hvorfra i verden kommer de forskellige artister?

7. Er der traditioner for særlige cirkusnumre i forskellige lande?

Læs også Cirkus Se Tema

  1. Cirkusnumre
  2. Historie
  3. Børn
  4. Prøv selv