Elevopgaver - Cirkus - Cirkusnumre og Prøv selv - Indskoling

Til læreren

Trin: Indskoling og mellemtrin

Generel lærervejledning

Cirkusbørn

Dansk - indskoling
Dansk - mellemtrin

Cirkusnumre og prøv selv

Dansk - indskoling
Dansk - mellemtrin

Cirkushistorie

Dansk - indskoling
Dansk - mellemtrin

Elevopgaver 1-5

Materialet henvender sig til indskolingen i faget dansk

 

OPGAVE 1:

I klassen

Se klippet:

Spørgsmål

1. Hvordan laver børnene cirkus?

2. Hvilke numre kan man også finde i en cirkusforestilling i dag?

 

OPGAVE 2:

I klassen

Se klippene:

Spørgsmål

1. Sprechstallmeister betyder noget specielt for cirkus. Hvad er hans/hendes job udover at udfylde pauser, hvor der gøres klar til næste nummer?

Cirkus

Der har været liv i manegen i mere end 100 år. Se hvordan det hele startede, og hvordan du selv laver cirkuskunster.

Se Tema

2. Hvad er det, denne berømte sprechstallmeister fortæller om cirkus?

 

OPGAVE 3:

I klassen

Se klippene:

Spørgsmål

Kig nøje på artisterne i klippene.

1. Hvordan holder linedanseren balancen? Hvilke sko har han på? Hvad er vigtigt, når man skal balancere? Hvordan kan man øve sig? Hvad skal der være i et godt linedansernummer?

2. Hvad skal en trapez kunstner kunne? Skal man have noget specielt tøj eller nogle specielle sko? Hvad er et godt trapeznummer?

3. Hvad skal en jonglør være god til? Kræver det specielt udstyr? Hvad tror du, er det sværeste at jonglere med?

 

OPGAVE 4:

I klassen

Se klippene:

Spørgsmål

1. I cirkus er der forskellige klovneroller eller klovnetyper. Hvilke af dem kan du finde i klippene?

2. Synes I de er sjove? Hvorfor/hvorfor ikke?

3. Hvordan tror du, klovnene finder på idéer til nye numre?

4. Kan klovnefigurer for øvrigt være piger?

5. Hvorfor tror du, at de går med de store sko og alt for stort tøj? Og hvorfor sminker de sig, som de gør?

6. Tegn tre forskellige klovne. Sammenlign jeres tegninger i klassen og snak om forskellen på de tre.

 

OPGAVE 5:

I klassen

Se klippene:

Spørgsmål

1. Hvilke forskellige numre er der i en cirkusforestilling?

2. Hvorfor er der så mange forskellige slags numre?

3. Hvad er mere nødvendigt at have med i en cirkusforestilling?

4. Hvordan bliver man cirkusartist?

5. Hvordan bliver et cirkusnummer til?

6. Hvorfra i verden kommer de forskellige artister?

Læs også Cirkus Se Tema

  1. Cirkusnumre
  2. Historie
  3. Børn
  4. Prøv selv