H.C. Andersen

Hvem var H.C. Andersen?

H.C. Andersen var digter, og da han levede, var han især berømt for romaner og teaterstykker. I dag er han nok mest kendt for sine eventyr.

'Den lille havfrue', 'Den grimme ælling' og 'Kejserens nye klæder' er alle eventyr skrevet af H.C. Andersen. Ifølge ham selv var hans første samling eventyr fra 1835, 'Eventyr, fortalt for børn', venstrehåndsarbejde.

Det var hans gode ven, fysikeren H.C. Ørsted, ikke helt enig i. Han sagde nemlig, at H.C. Andersens romaner nok ville gøre ham berømt, men at hans eventyr ville gøre ham udødelig.

Eventyr oversat til 125 sprog

Sådan gik det da også. I dag er H.C. Andersens eventyr oversat til cirka 125 sprog, og hans værker bliver stadig fornyet og bearbejdet i hele verden.

Men faktisk er han også kendt for andre ting. For eksempel papirklip og digte som 'Hist hvor vejen slår en bugt' og 'Danmark, mit fædreland', som er blevet til sange.

Og når man fletter julehjerter til jul, så er det fordi, H.C. Andersen flettede det første julehjerte.

I dette forløb skal I arbejde med H.C Andersens søgen efter meningen med livet, søgen efter sin identitet og vigtigheden af at vide, hvor man hører til.

Opgaver

1. Rektor Meisling og det døende barn

  1. 1

    Læs digtet 'Det døende barn'.

  2. 2

    Diskuter handlingen i digtet. Ændrer handlingsforløbet sig undervejs?

  3. 3

    I klippet håner og tryner læreren den unge H.C. Andersen. Hvordan kommer hans ungdom til udtryk i 'Det døende barn'?

  4. 4

    Sentimentale og følelsesladede digte var populære i 1800-tallet. Hvordan kommer periodens sentimentalitet til udtryk i digtet? Find 3 eksempler.

  5. 5

    Diskuter, hvordan en lignende behandling fra en rektor som Meisling ville påvirke jer.

2. Perfekte papirklip

H.C Andersen lavede mange papirklip. Dette gjorde han for at udtrykke nogle af de ting, han kredsede om.

  1. 1

    Hvad betød papirklippene for H.C. Andersen?

  2. 2

    Hvordan hang H.C. Andersens kreativitet i papirklippene sammen med hans eventyr?

  3. 3

    Hvis du skulle lave et papirklip omkring dig selv og din person, hvordan skulle det så se ud?

  4. 4

    Klip papirklippet ud, og fortæl om din person til resten af gruppen.

3. Den umulige kærlighed

H.C Andersen er meget forelsket i Rigborg Voigt.

  1. 1

    Genfortæl deres historie til hinanden i gruppen.

  2. 2

    Hvordan ville sådan en kærlighedshistorie mon udspille sig i dag?

  3. 3

    H.C. Andersen er kendt for dette citat: "Det er med kærligheden som med skildpadden. De fleste kender den kun forloren". Hvad betyder citatet?

  4. 4

    Hvordan spiller H.C. Andersens eget kærlighedsliv ind i citatet?

4. Den lille pige med svovlstikkerne

H.C Andersen skrev tingseventyr. Det er eventyr, hvor forfatteren giver ting og dyr menneskelige egenskaber som tanker og tale.

  1. 1

    Tal om, hvilke eventyr I kender, og hvad jeres favoritter er.

  2. 3

    I klippet taler præsten om en dobbelttydning af slutningen: 'Døden i sin fineste form eller døden i sin koldeste form'.

  3. 4

    Hvad tolker I slutningen til og hvorfor?

  4. 5

    'Den lille pige med svovlstikkerne' handler blandt andet om de mennesker, samfundet overser. Giv et eksempel på personer, som i dag bliver overset i samfundet.

  5. 6

    Hvordan gør jeres eksempel eventyret aktuelt i dag?

5. Den grimme ælling

Læs eventyret 'Den grimme ælling'.

  1. 1

    Del eventyret ind i tre dele: barndom - ungdom - voksenliv.

  2. 2

    Redegør for, hvorfor I valgt, som I har gjort.

  3. 3

    Kan I pege på konkrete steder i eventyret, hvor temaet 'identitet' viser sig? For eksempel gennem samtaler, situationer eller handlinger.

6. Vælg et værk

I skal nu selv i gang med at udvælge et værk af H.C Andersen, som I skal arbejde med. Dette kan være et digt eller en novelle. Brug eventuelt de analyseværktøjer, I kender i forvejen.

Jeres nye værk kunne for eksempel være 'I Danmark er jeg født' eller 'Den standhaftige tinsoldat'.

  1. 1

    Hvilken litterær periode er jeres værk fra? Kig eventuelt på DR Skoles litteraturhistorie tidslinje for at finde hjælp.

  2. 3

    Hvilke træk i jeres nye værk kan I genkende fra den litteraturhistoriske periode?

  3. 4

    Hvordan kommer temaet 'identitet' til udtryk i jeres værk, og hvordan kan I relatere det til nutiden og jer selv?

  4. 5

    Perspektiver teksten til et andet værk, I har læst af H.C. Andersen fra opgaverne (Den grimme ælling, Det døende barn etc.). Hvilke kendetegn går igen i teksterne?

  5. 6

    Hvad har disse kendetegn tilfælles?