Reklamefilm i biograf og tv har et klart formål: at forøge salget af varen og/eller styrke et firmas image. De fleste reklamer varer 30-50 sekunder.

Der er forskellige former for reklamefilm. Her kan du læse om nogle af de mest almindelige reklametyper. Prøv at se på reklamefilmene i tv og find ud af, hvilken type eller genre, de ligner mest.

Den anbefalende reklame fremhæver det, der er godt ved varen, og anbefaler den. Det er som regel en speakerstemme, der taler, og der kan også være personer med, som selv har brugt varen og som fortæller, hvor god den er. Reklamer i TV Shop er ofte anbefalende reklamer.

Den fortællende reklame fortæller en sjov lille historie med begyndelse, midte og slutning. Reklamen kommer ikke med oplysninger om varen, men får den til at virke sympatisk. Det er f.eks. reklamer om DSB (Harry og Bahnsen) eller Sonofon (Polle fra Snave).

Den lyriske reklame giver ikke oplysninger om varen, men viser et miljø og en livsstil, som hænger sammen med varen. Man ser f.eks. unge mennesker, der fester og morer sig som reklame for bestemt slags slik eller sodavand.

FacebookTwitter