Efter ultra:bit camp

Vi har udvalgt nogle forløb på DR Skole, som I med fordel kan arbejde videre med derhjemme i klasserne efter ultra:bit camp.

(Foto: Robert Wengler © ©Robert Wengler)

Til læreren

Fag: Tværfagligt

Trin: 4.- 5. klasse

Forløb

ultra:bit camp - Elevopgaver

ultra:bit camp - Lærervejledning

Kolofon

DR lancerer ultra:bit i partnerskab med Center for Undervisningsmidler, og indsatsen er støttet af Industriens Fond. Desuden støtter og bidrager en lang række aktører på forskellig vis.

Se alle samarbejdspartnerne her

Genvej

Tilbage til ultra:bit-forsiden

På ultra:bit camp har I oplevet, hvordan man kan arbejde kreativt og innovativt med jeres BBC micro:bits, og I har fået masser af inspiration til at bruge mikrocomputeren endnu mere i undervisningen.

Her på DR Skoles ultra:bit-læringsportal finder I undervisningsforløb til fagene dansk, matematik, natur/teknologi, UU og håndværk og design.

På ultra:bit camp har I arbejdet med disse emner:

ultra:bit camp

Velkommen til ultra:bit camp - en læringsevent med fokus på kreativitet og teknologi under ledelse af vært Sofie Østergaard. Eleverne bliver kastet ud i en totimers event med højt tempo. Hjemmefra skal klassen have gennemført det forberedende undervisningsmateriale på denne side.

Se Tema
  1. Radiofrekvens
  2. Accelerometer
  3. Tilfældighedsprincip
  4. Innovation

Vi har udvalgt nogle forløb på DR Skole, som I med fordel kan arbejde videre med derhjemme i klasserne.

1.Radiofrekvens

I har arbejdet med, at få to mikrocomputere til at tale sammen via radiofrekvensen. I matematik-forløbet ’Spil og kode’ kan I arbejde videre med at bruge radiofrekvensen i spil, som I selv koder.

Se her.

2.Accelerometer

I har også arbejdet med rystefunktionen. BBC micro:bit har et indbygget accelerometer, som registrerer bevægelse. I kan arbejde mere med denne funktion i matematik-forløbet ’Slagtæller’, hvor slagtælleren, som I koder, skal registrere, når jeres bordtennisbold rammer battet.

Se her.

3.Tilfældighedsprincip

Det var en BBC micro:bit, der bestemte nogle af aktiviteterne på ultra:bit camp.

Mange spil kodes ved brug af tilfældighedsprincippet. Prøv fx natur/teknologi-forløbet ’Spil og Kode’, hvor I bl.a. koder sten-saks-papir.

Se her.

I kan også prøve ’historierouletten’ i dansk, hvor I skal kode en historieroulette på mikrocomputeren, der udvælger for jer, hvem der skal være med i eventyret, hvad der skal ske og hvor det skal foregå.

Se her.

Eller hvad med at prøve NØRD-værterne Camilla og Thors kage-challenge?

Se her.

4. Innovation – skab med teknologi

Vi opfordrer til, at I arbejder videre med elevernes idéer efter ultra:bit camp, når eleverne er blevet inspireret til at tænke ud af boksen og skabe nyt med teknologi.

I grupper arbejder eleverne videre med gruppens bedste idé. Grupperne præsenterer idéerne for hinanden og giver feedback.

Deltag i ultra:bits store konkurrence KNÆK KLIMAKODEN, hvor eleverne skal være kreative med teknologi.

Se her.

I kan også arbejde videre med forløb på DR Skole, der inddrager innovation og kreativitet.

Prøv natur/teknologi-forløbet ’Fremtidens by’, hvor eleverne udvikler deres egen by og bl.a. bruger BBC micro:bit til at lave lyskryds.

Se her.

Eller i håndværk og design, hvor I skal hjælpe ’Ole Opfinder’ med smarte opfindelser, der kan passe hans hus, mens han selv er på ferie.

Se her.

5. Kom på virksomhedsbesøg

I forbindelse med ultra:bit er det muligt at komme på virksomhedsbesøg.

Virksomheder i København, Aalborg og Odense åbner dørene for skoleklasser, der vil se, hvordan teknologi og kodning bruges i praksis. Læs hvordan du kommer afsted.

Læs også ultra:bit camp Se Tema

  1. KNÆK KLIMAKODEN på ultra:bit camp
  2. Opgave: Intro til BBC micro:bit
  3. Opgave: Lav radio-sms'er
  4. Opgave: Lav et radio-rystespil
  5. Efter ultra:bit camp