Efter ultra:bit camp

Vi har udvalgt nogle forløb på DR Skole, som I med fordel kan arbejde videre med derhjemme i klasserne efter ultra:bit camp.

(Foto: Robert Wengler © ©Robert Wengler)

På ultra:bit camp har I oplevet, hvordan man kan arbejde kreativt og innovativt med jeres BBC micro:bits, og I har fået masser af inspiration til at bruge mikrocomputeren endnu mere i undervisningen.

Her på DR Skoles ultra:bit-læringsportalhttp://www.dr.dk/ultrabitfinder I undervisningsforløb til fagene dansk, matematik, natur/teknologi, UU og håndværk og design.

På ultra:bit camp har I arbejdet med disse emner:

  1. 1

    Radiofrekvens

  2. 2

    Accelerometer

  3. 3

    Tilfældighedsprincip

  4. 4

    Innovation

Vi har udvalgt nogle forløb på DR Skole, som I med fordel kan arbejde videre med derhjemme i klasserne.

1.Radiofrekvens

I har arbejdet med, at få to mikrocomputere til at tale sammen via radiofrekvensen. I matematik-forløbet ’Spil og kode’ kan I arbejde videre med at bruge radiofrekvensen i spil, som I selv koder.

2.Accelerometer

I har også arbejdet med rystefunktionen. BBC micro:bit har et indbygget accelerometer, som registrerer bevægelse. I kan arbejde mere med denne funktion i matematik-forløbet ’Slagtæller’, hvor slagtælleren, som I koder, skal registrere, når jeres bordtennisbold rammer battet.

3.Tilfældighedsprincip

Det var en BBC micro:bit, der bestemte nogle af aktiviteterne på ultra:bit camp.

Mange spil kodes ved brug af tilfældighedsprincippet. Prøv fx natur/teknologi-forløbet ’Spil og Kode’, hvor I bl.a. koder sten-saks-papir.

I kan også prøve ’historierouletten’ i dansk, hvor I skal kode en historieroulette på mikrocomputeren, der udvælger for jer, hvem der skal være med i eventyret, hvad der skal ske og hvor det skal foregå.

Eller hvad med at prøve NØRD-værterne Camilla og Thors kage-challenge?

4. Innovation – skab med teknologi

Vi opfordrer til, at I arbejder videre med elevernes idéer efter ultra:bit camp, når eleverne er blevet inspireret til at tænke ud af boksen og skabe nyt med teknologi.

I grupper arbejder eleverne videre med gruppens bedste idé. Grupperne præsenterer idéerne for hinanden og giver feedback.

Deltag i ultra:bits store konkurrence KNÆK KLIMAKODEN, hvor eleverne skal være kreative med teknologi.

I kan også arbejde videre med forløb på DR Skole, der inddrager innovation og kreativitet.

Prøv natur/teknologi-forløbet ’Fremtidens by’, hvor eleverne udvikler deres egen by og bl.a. bruger BBC micro:bit til at lave lyskryds.

Eller i håndværk og design, hvor I skal hjælpe ’Ole Opfinder’ med smarte opfindelser, der kan passe hans hus, mens han selv er på ferie.

5. Kom på virksomhedsbesøg

I forbindelse med ultra:bit er det muligt at komme på virksomhedsbesøg.

Virksomheder i København, Aalborg og Odense åbner dørene for skoleklasser, der vil se, hvordan teknologi og kodning bruges i praksis. Læs hvordan du kommer afsted.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk