Forløb på skolen: Byg med systemer

Dette er level 2 i temaet 'Arkitektik og matematur'.

Arkitektik og matematur: Dyregeneratoren

Matilde fra Utzon Center fortæller, hvordan du kan bygge et rum i centicubes til dit fjolledyr fra dyregeneratoren.

Emneord: Matematik, håndværk og design, billedkunst, arkitektur

Produceret af Utzon Center for DR Skole. Sendt første gang 23-01-2019.

Vis klippet i Mediebiblioteket for at gemme

Til læreren

Trin: 1. - 3. klasse

Fag: Matematik

Lærervejledninger

Forløb på skolen

Forløb på Utzon Center

Kopiark

Plus naturen

Større eller mindre end

Moduler

Fælles Mål

Matematik 1. klasse

Matematik 2. klasse

Matematik 3. klasse

Kolofon

Undervisningsforløbet er udarbejdet af Utzon Center og DR Skole i samarbejde med fagkonsulenter fra Aalborg Kommunes skoleforvaltning. Undervisningsmaterialet er en del af projektet ’Arkitektur er en leg’ og er støttet af Nordea Fonden.

Find lærervejledningen HER.

I dette level skal I bruge dyregeneratoren til at udvælge et fjolledyr til jer. I skal nemlig bygge et rum til jeres krokoraf, eledille eller flagerræv i centicubes.

MEN I skal ikke bare bygge i enkelte centicubes. I skal nemlig bygge i moduler, ligesom naturen. Sådan gjorde arkitekten Jørn Utzon også, og på den måde kunne han hurtigt bygge huse med færdiglavede moduler, som 'bare' skulle sættes sammen.

Arkitektik og matematur

Leg med arkitekturens og matematikkens systemer i 1.-3. klasse. Byg et rum til et fantasidyr, og arbejd med målestoksforhold.

Se Tema

Læs også Arkitektik og matematur Se Tema

  1. Om temaet
  2. Forløb på skolen: Byg med systemer
  3. Dyregenerator: Få et fjolledyr
  4. Forløb på skolen: Tegn i målestok