Forløb på skolen: Systemer i naturen

Dette er level 1 i temaet 'Arkitektik og matematur'.

Arkitektens redskab: Additiv arkitektur

Jørn Utzon udviklede en byggemetode, som hed additiv arkitektur. Det handlede om bygge huse af færdige moduler, ligesom byggeklodser. Hvis man havde behov for et større hus, kunne man bare tilføje et ekstra modul.

Emneord: Håndværk og design, matematik, arkitektur, arkitektik og matematur

Produceret af Utzon Center for DR Skole. Sendt første gang 17-01-2019.

Vis klippet i Mediebiblioteket for at gemme

Til læreren

Trin: 1. - 3. klasse

Fag: Matematik

Lærervejledninger

Forløb på skolen

Forløb på Utzon Center

Kopiark

Plus naturen

Større eller mindre end

Moduler

Fælles Mål

Matematik 1. klasse

Matematik 2. klasse

Matematik 3. klasse

Kolofon

Undervisningsforløbet er udarbejdet af Utzon Center og DR Skole i samarbejde med fagkonsulenter fra Aalborg Kommunes skoleforvaltning. Undervisningsmaterialet er en del af projektet ’Arkitektur er en leg’ og er støttet af Nordea Fonden.

Velkommen til temaet 'Arkitektik og matematur'!

Find lærervejledningen HER.

Her i level 1 skal I undersøge naturen sammen med arkitektur. Men hvad har arkitektur og natur med hinanden at gøre?

Tag bare et træ. Træer er altid bygget af de samme moduler: En stamme, en gren og et blad. Sådan kan man også bygge huse. Det fandt arkitekten Jørn Utzon nemlig på, og han var inspireret af naturen.

Arkitektik og matematur

Leg med arkitekturens og matematikkens systemer i 1.-3. klasse. Byg et rum til et fantasidyr, og arbejd med målestoksforhold.

Se Tema

Læs også Arkitektik og matematur Se Tema

  1. Om temaet
  2. Forløb på skolen: Byg med systemer
  3. Dyregenerator: Få et fjolledyr
  4. Forløb på skolen: Tegn i målestok