Forløb på skolen: Tegn i målestok

Dette er level 3 i temaet 'Arkitektik og matematur.

Niveau 1: Fra model til virkelig størrelse

Matilde fra Utzon Center fortæller, hvordan man kan regne ud, hvor stor modellen af centicubes skal være i virkeligheden.

Emneord: Matematik, håndværk og design, billedkunst, arkitektur, målestok, størrelsesforhold, skala

Produceret af Utzon Center for DR Skole. Sendt første gang 23-01-2019.

Vis klippet i Mediebiblioteket for at gemme

Til læreren

Trin: 1. - 3. klasse

Fag: Matematik

Lærervejledninger

Forløb på skolen

Forløb på Utzon Center

Kopiark

Plus naturen

Større eller mindre end

Moduler

Fælles Mål

Matematik 1. klasse

Matematik 2. klasse

Matematik 3. klasse

Kolofon

Undervisningsforløbet er udarbejdet af Utzon Center og DR Skole i samarbejde med fagkonsulenter fra Aalborg Kommunes skoleforvaltning. Undervisningsmaterialet er en del af projektet ’Arkitektur er en leg’ og er støttet af Nordea Fonden.

Find lærervejledningen HER.

I dette level skal I tegne rum til jeres dyr. MEN I skal tegne rummene i virkelig størrelse! Så nu skal I bruge jeres egen krop som målepind for at finde ud af, hvor store rummene skal være.

Kig på jeres dyreark. Drengen ved siden af dyrene er lige så stor som jer. Så hvor stort er dyret mon i virkeligheden?

Find kridt eller malertape frem og kom i gang med at optegne dyrenes rum i klassen, skolegården eller gymnastiksalen.

Arkitektik og matematur

Leg med arkitekturens og matematikkens systemer i 1.-3. klasse. Byg et rum til et fantasidyr, og arbejd med målestoksforhold.

Se Tema

Læs også Arkitektik og matematur Se Tema

  1. Om temaet
  2. Forløb på skolen: Byg med systemer
  3. Dyregenerator: Få et fjolledyr
  4. Forløb på skolen: Tegn i målestok