Elevopgaver - Hvad kan du gøre?

Til læreren

Fag: Geografi, biologi, fysik/kemi, samfundsfag, naturfag (10. klasse)

Trin: Udskoling

Lærervejledning

Elevopgaver

Vejr og klima

Drivhusgasser

Konsekvenser

Løsninger

Det politiske spil

Hvad kan du gøre

Ekstra

Vejledning - Udforsk fakta

Kolofon

Lærervejledning og elevopgaverne er udarbejdet af NTS Centeret.

Temaet er udviklet med støtte fra Klima-, Energi- og Bygningsministeriet.

OPGAVE 1:

Se klippet:

Spørgsmål:

- Hvorfor tror du, der er så mange danskere, der cykler?

- Hvilke fordele er der for miljø og helbred ved at bruge cyklen frem for bil og bus?

- Hvad skal der til, for at endnu flere tager cyklen i skole og på arbejde? Kom med flere forslag.

OPGAVE 2:

Se klippet:

Spørgsmål:

Klimaændringer

Kloden koger, isen smelter, vindene bliver vildere og havene stiger. Det er bare nogle konsekvenser af klimaændringerne, som med 95 procent sikkerhed er menneskeskabte. Se klip fra DRs arkiver om klimaet og bliv klogere på, hvordan vi skaber en bæredygtig fremtid.

Se Tema

- I klippet 'Klimavenlig kost' bliver der sagt, "at danskernes madforbrug er noget værre klimasvineri". Hvad mener de med det?

- Hvordan udleder vi CO2 gennem vores kost?

- Hvilke madvarer udleder mest CO2?

- Hvordan skal vores kost se ud, hvis vi skal udlede mindre CO2 gennem kosten?

- Hvad er Ny Nordisk Hverdagsmad? Hvilke fordele er der ved at spise Ny Nordisk Hverdagsmad?

- Hvad skal der til, for at du eller din familie kan leve efter anbefalingerne i videoklippet?

Gå evt. på indkøb i KlimaSuper og se, hvor meget CO2 dine madvaner udleder (virker kun på PC).

OPGAVE 3:

Se klippene:

Der findes næsten syv milliarder mennesker på Jorden, hvoraf en milliard mennesker sulter. Alligevel smider vi hvert år mad ud, der kunne brødføde tre milliarder mennesker.

Spørgsmål:

- Hvorfor bliver maden smidt ud i stedet for at brødføde de mennesker, der sulter?

- Nanna lever en uge af skraldemad fra supermarkedernes containere. Hvad mener du om det?

- Hvordan kan vi som forbrugere være med til at nedsætte madspildet fra butikker og restauranter?

OPGAVE 4:

Se klippet:

Spørgsmål:

- Hvilke konsekvenser har vores store forbrug af tøj?

- Er det okay at købe nyt tøj og smide det gamle ud, hver gang moden skifter?

OPGAVE 5:

Se klippet:

Spørgsmål:

- Hvad er forskellen på genbrug og upcycling/genanvendelse? Kom med eksempler.

- Kom med ideer til materialer, der med fordel kan genanvendes.

- Hvad der skal til for at materialerne kan genanvendes?

- Smider du materialer ud i din hverdag, som kan genanvendes? Hvilke?

OPGAVE 6:

Se klippene:

Test dit eget forbrug

Danmark er et af de lande i verden, hvor indbyggerne belaster kloden mest.

Hvis alle på Jorden forbrugte lige så meget som os danskere, skulle der fire jordkloder til for at dække forbruget.

Hvordan er dit økologiske fodaftryk?

Verdensnaturfonden har lavet en test, som viser, hvor meget vi hver især belaster naturen gennem det, vi spiser, det tøj vi går i, vores rejser og meget mere.

Du kan teste dig selv på Footprint Calculator

*Testen er på engelsk og lavet af WWF (Verdensnaturfonden).

Spørgsmål:

- Hvor stort er dit økologiske fodaftryk ifølge testen?

- Hvad kan du gøre for at dit økologiske fodaftryk bliver mere bæredygtigt?

- Hvad kan du ændre på uden at miste livskvalitet?

- Prøv testen igen og undersøg, hvor meget det hjalp.

OPGAVE 7:

Se klippet:

- Hvad vil det sige at være klimaskole?

- Hvad kan I gøre, for at jeres skole bliver mere klimavenlig?

- Noter hver især jeres forslag ned. Diskuter forslagene med din sidemand/i din gruppe og find de bedste.

Miniprojekt: Klimaambassadør

Vi har kun Jorden til låns. Derfor skal vi passe godt på den. Du kan gøre en forskel som Klimaambassadør. En Klimaambassadør passer på klimaet og bruger Jordens ressourcer med omtanke.

Som klimaambassadører skal I lave en klima-kampagne eller en klima-event på skolen, for at gøre de andre elever og lærere opmærkesomme på, hvordan vi passer bedre på Jorden.

Lav en brainstorm over, hvad kampagnen eller eventen skal handle om. Det kan for eksempel være:

  • en udstilling om klimaforandringer
  • en film om et klimavenligt initiativ i kommunen
  • en klima-avis
  • en bytte-tøj-dag
  • en cykelkampagne
  • en frokost for hele skolen ud af "skraldemad"
  • gode spareråd, som I kan hænge op rundt om på skolen.

Sådan hjælper rigtige klimaambassadører andre med at passe på vores fælles Jord. Vi har kun den ene, og vi kan ikke købe en ny.

Læs også Klimaændringer Se Tema

  1. Lærervejledning - Løsninger
  2. Lærervejledning - Hvad kan du gøre?
  3. Lærervejledning - Det politiske spil
  4. Lærervejledning - Konsekvenser
  5. Udforsk fakta
  6. Lærervejledning - Drivhusgasser
  7. Lærervejledning - Vejr og klima
  8. Lærervejledning
  9. Elevopgaver - Drivhusgasser
  10. Vandet stiger