OPGAVE 1: JORDSKÆLV
Læs artikel:
Se klippene:
Diskutér i grupper:
1. Hvorfor kommer der jordskælv?
2. Hvor på kloden kommer der oftest jordskælv?
3. Har I oplevet et jordskælv?
4. Hvordan tror I, det føles?
5. Hvorfor har vi næsten ingen jordskælv i Danmark?
6. Hvordan måler man et jordskælvs styrke, og hvor det kommer fra?
OPGAVE 2: VULKANER
Læs artikel:
Se klippene:
Diskutér i gruppen:
1. Hvorfor kommer der vulkaner?
2. Hvorfor er vulkaner farlige for mennesker?
3. Hvordan påvirker vulkanerne klimaet?
Sammenlign de tre vulkanudbrud:
1. Hvad har de til fælles?
2. Hvad adskiller dem?
3. Hvordan påvirker de deres omgivelser forskelligt?
OPGAVE 3: LAVA
Se klippene:
Diskutér i klassen:
1. Hvad er lava?
2. Hvad er magma?
3. Hvorfor er lava så forskellig?
4. Hvad kan lavaen fortælle os om jordens indre?
5. Hvordan har vulkaner og lava påvirket Islands natur?
OPGAVE 4: TSUNAMIER
Se klippene:
Læs artikel:
"Indonesien: Jordskælv og flodbølger" – om den store tsunami, der ramte landet i 2004.
Diskutér i grupper:
1. Hvordan begynder en tsunami?
2. Hvordan adskiller en tsunami sig fra en almindelig vinddreven bølge?
3. Hvorfor er tsunamien så voldsom ved kyster?
4. Hvordan kan man se, at en tsunami er på vej?
5. Hvad skal man gøre, hvis man bliver ramt af en tsunami?
OPGAVE 5: VARMT VAND
Se klippene:
Læs artikel:
Diskutér i klassen:
1. Hvorfra kommer alt det varme vand, som er i varme kilder og geysere på Island?
2. Hvad er det, der sker i en geyser?
3. Hvad er fordelene ved at udlede energi af den varme damp fra undergrunden?
4. Hvad er ulemperne?
OPGAVE 6: EN Ø SKABES AF VULKANER
Læs artikel:
Se klippene:
Diskutér i grupper:
1. Hvordan blev Island skabt?
2. Hvordan blev Surtsey skabt?
3. Hvad er forskellen på de to øer?
4. Hvordan kan Island vokse?
5. Hvor længe tror I, det kan blive ved?
OPGAVE 7: UNDGÅ EN TSUNAMIKATASTROFE
Hvordan kan indoneserne forberede sig på en kommende tsunami?
Gå sammen i små grupper. I skal lave en sikkerhedsplan for Indonesien, som skal sikre landet mod en katastrofe, næste gang landet bliver ramt af en tsunami. Følg nedenstående trin, inden I lægger planen.
Læs artikel:
"Indonesien: Jordskælv og flodbølger" – om den store tsunami, der ramte landet i 2004.
Se klippene:
- •
- •
- •
- •
- •
Find et kort, som viser kontinentalpladerne omkring Indonesien, eller se på kortet i klippet "Jordskælvet og tsunamien":
- 1
Undersøg, hvor der er størst risiko for jordskælv i havet omkring Indonesien?
- 2
Hvilke kyster har størst risiko for at blive ramt af en tsunami?
- 3
Kan indoneserne gøre noget for at sikre deres kyster, inden tsunamien kommer?
- 4
Hvad skal de gøre, når de får mistanke om, at en tsunami er på vej?
- 5
Kom med mindst fem forslag til, hvordan indoneserne kan sikre deres kyster.
Fremlæg jeres plan for klassen.