Elevopgaver - Vejr og klima

Til læreren

Fag: Geografi, biologi, fysik/kemi, samfundsfag, naturfag (10. klasse)

Trin: Udskoling

Lærervejledning

Elevopgaver

Vejr og klima

Drivhusgasser

Konsekvenser

Løsninger

Det politiske spil

Hvad kan du gøre

Ekstra

Vejledning - Udforsk fakta

Kolofon

Lærervejledning og elevopgaverne er udarbejdet af NTS Centeret.

Temaet er udviklet med støtte fra Klima-, Energi- og Bygningsministeriet.

OPGAVE 1

Forsøg: Koldt og varmt vand i havene

Se klippet:

I dette forsøg skal I undersøge, hvor koldt og varmt vand vil lægge sig i et akvarie med lunkent vand:

I får brug for:

  • Lille plastakvarie
  • Iskoldt vand
  • Håndvarmt vand
  • Kogende vand
  • 2 køkkenrulle paprør
  • Blå og rød frugtfarve
Klimaændringer

Kloden koger, isen smelter, vindene bliver vildere og havene stiger. Det er bare nogle konsekvenser af klimaændringerne, som med 95 procent sikkerhed er menneskeskabte. Se klip fra DRs arkiver om klimaet og bliv klogere på, hvordan vi skaber en bæredygtig fremtid.

Se Tema

Sådan gør I:

  • Fyld håndvarmt vand i et akvarie, så vandet står i en højde på 6-7cm.
  • Sæt et køkkenrulle-paprør i vandet.
  • Hæld 1 dl blåfarvet, iskoldt vand i røret. Lad vandet falde til ro og løft derefter røret langsomt op ad vandet.

- Forudsig hvor det kolde vand vil lægge sig i akvariet?

- Prøv efter. Passer jeres forudsigelse? Forklar hvad der sker.

  • Hæld nu 1 dl 70-80o varmt vand med rød frugtfarve i akvariet.

- Hvor vil det varme, røde vand lægge sig?

- Passer jeres forudsigelse? Hvad viser forsøget?

 

OPGAVE 2

Forsøg: En på dåsen

Se klippet:

Der er masser af energi i luften. Ikke mindst i damp fra kogende vand. Det kan I illustrere med et lille forsøg:

I får brug for:

  • Tom sodavandsdåse
  • 2 cl. Vand
  • Gasblus
  • Stort vandfad med isvand
  • Stor pølsetang/klemmetang fra fysik
  • Sikkerhedsbriller

Sådan gør I:

  • Hæld en lille smule vand i sodavandsdåsen.
  • Varm dåsen op over gasflammen. Husk sikkerhedsbriller til alle.
  • Hold dåsen med en klemmetang. Fortsæt med at varme op til dåsen kun er fyldt med damp.
  • Vend hurtigt dåsen med toppen ned i isvandet.

- Hvad sker med dåsen? Forklar hvorfor det sker.

 

OPGAVE 3

Forsøg: Afprøv drivhuseffekten

Se klippet:

Drivhusgasserne kuldioxid (CO2), metan (CH4) og vanddamp (H20) i atmosfæren er med til at holde på varmestrålingen fra Jorden. Det kan dette lille forsøg illustrere.

I får brug for:

  • 2 små plastakvarier
  • 2 termometre
  • 2 elpærer/lamper i samme lysstyrke
  • Gasflaske med CO2
  • Stopur

Sådan gør I:

  • Placer et termometer i begge kar.
  • Fyld CO2 i bunden i det ene akvarie i 30 sek.
  • Noter nu starttemperaturen i begge kar.
  • Tænd lamperne. Lamperne skal være placeret i samme afstand og lige over karrene.
  • Følg temperaturudvikling i 5 min. Noter temperaturen for hvert minut i 5 minutter.

- Forudsig hvor temperaturen vil stige mest.

- Hvilken forskel viste forsøget?

- Forklar forskellen.

Læs også Klimaændringer Se Tema

  1. Lærervejledning - Løsninger
  2. Lærervejledning - Hvad kan du gøre?
  3. Lærervejledning - Det politiske spil
  4. Lærervejledning - Konsekvenser
  5. Udforsk fakta
  6. Lærervejledning - Drivhusgasser
  7. Lærervejledning - Vejr og klima
  8. Lærervejledning
  9. Elevopgaver - Drivhusgasser
  10. Vandet stiger