Lærervejledning - Drivhusgasser

Til læreren

Fag: Geografi, biologi, fysik/kemi, samfundsfag, naturfag (10. klasse)

Trin: Udskoling

Lærervejledning

Elevopgaver

Vejr og klima

Drivhusgasser

Konsekvenser

Løsninger

Det politiske spil

Hvad kan du gøre

Ekstra

Vejledning - Udforsk fakta

Kolofon

Lærervejledning og elevopgaverne er udarbejdet af NTS Centeret.

Temaet er udviklet med støtte fra Klima-, Energi- og Bygningsministeriet.

Klipsamlingen 'Drivhusgasser' indeholder en række DR-klip, om hvor udledningen af drivhusgasser stammer fra. Klippene giver et indblik i, hvordan vores energiforbrug, landbrugsproduktion, madspild, afbrænding af regnskov, samt en øget befolkningstilvækst og et stigende forbrug bidrager til en øget udledning af CO2 og andre drivhusgasser.

Som supplement til elevopgaverne til 'Drivhusgasser' finder du nedenfor et læreroplæg.

Klimaændringer

Kloden koger, isen smelter, vindene bliver vildere og havene stiger. Det er bare nogle konsekvenser af klimaændringerne, som med 95 procent sikkerhed er menneskeskabte. Se klip fra DRs arkiver om klimaet og bliv klogere på, hvordan vi skaber en bæredygtig fremtid.

Se Tema

OPLÆG:

Vis klippet:

Lad eleverne lave strøm med håndgeneratorer eller cykeldynamoer. Skil en cykeldynamo ad og undersøg, hvordan den virker.

Fokuser på at strøm grundlæggende fremstilles på den samme måde. Der er blot forskel på, hvad der driver turbinen. Det kan være vand, vind, opvarmning fra fossile brændstoffer eller fx radioaktive kilder på et A-kraftværk.

Læs også Klimaændringer Se Tema

  1. Lærervejledning - Løsninger
  2. Lærervejledning - Hvad kan du gøre?
  3. Lærervejledning - Det politiske spil
  4. Lærervejledning - Konsekvenser
  5. Udforsk fakta
  6. Lærervejledning - Drivhusgasser
  7. Lærervejledning - Vejr og klima
  8. Lærervejledning
  9. Elevopgaver - Drivhusgasser
  10. Vandet stiger