Hygge

TIL LÆREREN

Trin: Udskoling
Fag: Samfundsfag

Lærervejledning
Fælles Mål - Samfundsfag
Elevark til Lighed for loven (Kriminel lavalder)

KOLOFON

Undervisningsforløbet er tilrettelagt af DR Skole og baseret på Grunnet Films materiale og programmer om Danmarkskanonen, som er støttet af Undervisningsministeriets udlodningsmidler og Egmontfonden.

Bertel og danskerne

I klippet møder Bakri, Sami og Zahra politikeren Bertel Haarder.

• Hvorfor syntes Bertel Haarder, at der skulle laves en Danmarkskanon?

Bertel Haarder synes ikke, at ’hygge’ er en værdi, som vores samfund er bygget på. Han synes bedre om værdierne 'tillid', 'ligestilling mellem kønnene' og 'ytringsfrihed'.

Men mange danskere stemte på 'hygge' som en særlig dansk værdi.

Danmarkskanon

Flygtningebørnene Sami, Bakri og Zahra kaster et friskt blik på Danmarkskanonen og de danske værdier i DR Ultra-programmet 'Danmarksmissionen'. Tag klaphatten på, og dyk ned i danskernes værdisæt sammen med de tre nysgerrige nydanskere i dette tema.

Se Tema

• Kan I komme med nogle eksempler på, hvornår I hygger jer?

En særlig dansk værdi

SE videoen, hvor Kulturministeriet præsenterer ’hygge’ som en værdi i Danmarkskanon.

• Er I enige i, at 'hygge' er en særlig dansk værdi? Hvorfor/hvorfor ikke?

I videoen snakker Sami med hyggeforskeren Jeppe. Han siger at ’hygge’ føles på en helt bestemt måde.

• Hvordan føler I det i kroppen og i hovedet, når I hygger?

Hvad betyder hygge for jer?

GÅ sammen i små grupper.

TAG et billede med mobilen af, hvordan I synes ’hygge’ ser ud.

SKRIV en billedtekst på 3-4 linjer. Teksten skal forklare, hvorfor situationen på billedet, viser hvad hygge er.

SNAK om jeres billeder og tekster på klassen.

Læs også Danmarkskanon Se Tema

  1. Om Danmarkskanonen
  2. Mød Sami, Bakri og Zahra
  3. Den kristne kulturarv
  4. Velfærdssamfundet
  5. Kønsligestilling
  6. Tillid
  7. Foreningsliv og frivillighed
  8. Lighed for loven
  9. Frisind
  10. Det danske sprog