Døden og jeg

Signes kat skal aflives

Signes kat skal aflives, fordi den er blevet gammel. Signe er meget ked af det, men ender med at synes, det er det rigtige at gøre. Da katten bliver aflivet, er Signe med hos dyrlægen og får sagt ordentligt farvel både der og efterfølgende til begravelsen. (Døden og Jeg, DR Ultra, marts 2016)

Vis klippet i Mediebiblioteket for at gemme

Til læreren

Hent lærervejledninger som pdf'er:

Den er til dig far

Døden og jeg

”Døden og jeg” handler om de store spørgsmål om liv og død.

Serien tager udgangspunkt i børn, der har mistet et kæledyr, og i hvilke tanker børnene har om døden og sorgen ved at have mistet.

Sammen med værten Nicoline Sharma Rubow afprøver børnene forskellige måder at bearbejde deres sorg.

Elevopgaver til kristendomskundskab

Til læreren:

Børn og døden

Sæt fokus på børns forhold til sorg og død med klipsamlinger, artikler og elevopgaver om emnet. I klippene fortæller børn om det at miste - nogle fortæller om at miste et kæledyr, og andre fortæller om at miste en forælder. I den ene artikel fortæller en ekspert, hvad man som lærer kan gøre, når en elev har mistet, eller når man som lærer vil tage snakken om død og sorg. Og i den anden artikel giver Karoline Agerholm på 14 år gode råd om, hvad lærere og klassekammerater skal gøre.

Se Tema

Hent lærervejledning som PDF

Til eleven:

Du lærer om døden som en del af livet og bliver bedre til at tale om det. Du lærer også om forskellige bud på, hvad der sker efter døden.

Elevopgaverne

Opgave 1:

Klip der skal ses for at løse opgaverne:

Signes kat skal aflives

Døden som en del af livet

Arbejd i grupper på fire.

I klippet får I at vide, at vi ikke så gerne vil se døden i øjnene og tale om den.

  • Er det rigtigt?
  • Hvorfor kan det være svært at tænke på og snakke om døden?

Værten Nicoline siger I klippet:

”Hvis vi bruger for mange kræfter på ikke at tænke på døden, har vi måske færre kræfter til at tænke på livet.”

  • Hvad mener hun?
  • Og er I enige?
  • Hvad tænker I om dem, der prøver at forlænge livet ved at blive frosset ned?
  • Hvordan ville verden se ud, hvis du kunne blive frosset ned og vækket til live 100 år efter? Hvad ville I savne?

Efter døden

Signe tror, at folk er bange for døden, fordi de ikke ved, hvad der sker med dem efter døden.

  • Er I enige?

I nogle religioner tror man på et liv efter døden - måske endda et bedre liv, end det man har.

  • Hvad tror I det betyder for tanken om døden?

Signe tror, at katten Oskar kommer i ”kattehimlen”, og at de måske mødes igen.

  • Hvad tror I, der sker, når mennesker dør?
  • Betyder jeres tro og religion noget for, hvad I tror, der sker efter døden? Hvad?
  • Er det det samme som fortællingerne om livet efter døden i Det ny Testamente? Læs evt. Johannesevangeliet kapitel 11, vers 25.


Signe synes, at døden kan være en god ting, hvis man er syg eller har det dårligt.

  • Hvad mener I?

Opgave 2:

Klip der skal ses for at løse opgaverne:

Maxim mistede sine to hunde på en uge
Lisa og Maja har både mistet deres mor og deres kat


At miste

Arbejd i grupper på fire.

  • Hvad betyder det at miste? Prøv at beskrive det med egne ord i gruppen. Overvej her, hvad og hvem man kan miste. Det kan ligesom i klippene være et kæledyr eller en forælder, men det kan også være din yndlingsbamse.
  • Hvad eller hvem har I selv prøvet at miste?
  • Er der forskel på at miste ting og mennesker?

Maxim når ikke at sige farvel til sin ene hund Vargo, da den dør meget pludseligt af et hjertestop.

  • Hvad betyder det for ham?
  • Hvorfor er det vigtigt at tage afsked?

At mindes

Individuel opgave:
Nicoline hjælper Maxim med at sige farvel til hunden Vargo. Maxim skriver et brev til Vargo om alt det, Vargo har betydet for Maxim.

  • Skriv et brev til en, du har mistet, eller en, du holder af, men ikke har mistet. Hvad er vigtigt at få sagt?
  • Snak i klassen om, hvordan det er at skrive sådan et brev. Skal man skrive sådanne nogle breve oftere til dem, der er i live?

Maxims brev bliver sendt af sted mod himlen med balloner.

  • Hvorfor bliver de det?
  • Hvordan og hvor mindes vi i Danmark de døde?

I klippet om Maja og Lisa introduceres I for, hvordan de i Mexico fejrer de døde i to dage med fest og farver.

  • Kunne I tænke jer det i Danmark?

Maxim begraver hundene i haven, så han kan besøge hundene, når han savner dem. Han lægger pinde, blomster og en bold på gravstedet.

  • Hvorfor gør han det?
  • Hvilken symbolsk betydning har bolden på hundenes gravsted?


I begge klip møder I børn, der fortæller om den sorg, de har oplevet ved at miste. De fortæller også om det, der giver glæde i livet. Særligt de gode minder holder de fast i.

  • Hvordan kan et mindested hjælpe ifølge børnene?

Efter døden

Arbejd i grupper på fire.

Nicoline siger, at man selv kan bestemme, hvad man tror på. Nogle tror, vi bliver genfødt som dyr, andre tror, vi bliver til jord, og andre tror, vi kommer i himlen.

  • Snak i grupper om, hvad I tror, der sker efter døden, og hvorfor.
  • Hvad betyder det for vores syn på døden?


Maxim tror, man kommer i himlen, hvis man har ”været god”, og i helvede, hvis man ”ikke har været god”.

  • Hvad tror I? Læs evt. Mattæusevangeliet Kap 25 vers 31-46

Maxim tror, at hundene og hans morfar er sammen i himlen.

  • Hvordan hjælper det Maxim?

Ekstraopgave:

Se klippet:
Emma Karlas kanin blev brændt

Emma Karlas kanin er blevet brændt, og derfor er der ikke et gravsted, hun kan mindes kaninen Lexus ved. Hun laver et mindested ved et træ kaninen ofte legede ved med ting, der minder hende om kaninen.

  • For hvis skyld er mindestedet lavet - Emma Karlas eller kaninens?

Emma Karla tror, at hendes kanin havde en sjæl, der lever videre et andet sted.

  • Tror I, at vi har en sjæl, der lever videre efter døden?

Læs også Børn og døden Se Tema

  1. Hverdage uden far
  2. Når børn mister en forælder
  3. Mærkedage uden far
  4. Døden og jeg