Elevopgaver - Prøv selv

Til læreren

Trin: Mellemtrin

Generel lærervejledning

Elevopgaver

Prøv selv

Elevopgaver 1-8

Materialet henvender sig til mellemtrinnet i faget natur/teknik

OPGAVE 1:

Se klippet:

Spørgsmål:

1. Hvad gør en båndgenerator?

2. Tegn en tegning med en mand eller dame, der rører ved en båndgenerator magen til den i klippet.

3. Tegn ladninger på figuren, hvor er minusladningerne? Hvorfor stritter personens hår?

Prøv selv

Naturen er fuld af overraskelser. Se, hvordan man laver krystaller eller farver roser blå. Og prøv det selv.

Se Tema

OPGAVE 2:

Se klippet:

Spørgsmål:

1. Vand har tre tilstandsformer? Ved du hvilke?

2. Hvorfor tror du, det hedder tilstandsformer?

3. Lav selv alle tre tilstandsformer af vand - du skal bruge en fryser og en gryde.

OPGAVE 3:

Se klippet:

Spørgsmål:

1. Hvad sker der med luft, når man varmer den op?

2. Hvorfor kan ballonen så stige til vejrs?

3. Hvad tror du, der ville ske, hvis man i koldt vand fyldte en ballon med varmt vand? Ville den synke eller flyde? Prøv!

OPGAVE 4:

Se klippet:

Spørgsmål:

1. Stoffer kan være sure eller basiske. Hvad er en syre? Hvad er forskellen på en syre og en base?

2. Nævn to eksempler på en syre og to eksempler på en base.

OPGAVE 5:

Se klippet:

Spørgsmål:

1.Forklar med dine egne ord, hvad et enzym er. Hvor findes enzymer, og hvorfor er de så smarte?

Se klippet:

Spørgsmål:

2. I klippet nævnes nogle steder, hvor vi bruger enzymer i industrien. Find fx via internettet andre industrielle processer, hvor der bruges enzymer.

OPGAVE 6:

Spørgsmål:

1. Hvad ved du om bier? Skriv ned, hvad du ved.

2. Hvad får vi fx fra bierne, hvilke slags bier findes der, hvordan er et bistade lavet, hvor mange dronninger er der i en bikoloni? osv.

Se klippet:

Spørgsmål

3. Hvad fik du at vide, som du ikke vidste i forvejen?

4. Bier er sociale insekter, der lever sammen og arbejder for at skaffe mad til det fælles bo. Er fluer sociale insekter? Kender du andre sociale insekter?

OPGAVE 7:

Se klippet:

Spørgsmål:

1. Hvad ved I om drivhuseffekten?

2. Hvad gør den? Hvordan er den skabt?

Se klippet:

Spørgsmål:

1. Kan du som enkeltperson gøre noget ved drivhuseffekten?

2. Kan samfundet gøre noget ved den?

OPGAVE 8: MINIPROJEKT

Byg sammen med din lærer et økosystem magen til det i klippet (I klippet nævnes hvad der skal bruges.

Se klippet:

Aktivitet:

Efter nogle uger er økosystemet i balance. Undersøg hvad der sker, hvis I sætter dobbelt så mange fisk ned i akvariet. Det tager noget tid, før man kan se en ændring. Prøv så at sætte flere planter ned i økosystemet. Gør det en forskel? Og hvad sker der med økosystemet, hvis det bliver flyttet til et sted, hvor der ikke er noget lys?

Læs også Prøv selv Se Tema

  1. Naturens byggeklodser
  2. Naturfænomener
  3. Byg selv
  4. Dyr og planter