Elevopgaver
1. SPIS INSEKTER
Se videoklippet "Lær at spise insekter". Bagefter kan du svare på spørgsmålene, og I kan arbejde videre med opgaverne.
Spørgsmål til videoen
Hvorfor anbefaler FN, at vi spiser flere insekter?
Nævn nogle af de insekter, som vi kan spise i stedet for kød?
Mad kan indeholde fedt, kulhydrat og protein, som kroppen kan omdanne til energi. Hvad indeholder insekter mest af?
Hvorfor vil det være godt for klimaet, at vi spiser flere insekter og mindre kød?
Hvad vil du synes om at spise græshopper?
Ideer til opgaver
Lav jeres egen ret med græshopper.
I kan bruge opskriften fra videoen, som I finder her.
Hvis I ikke kan skaffe græshopper, kan I erstatte dem med rejer.
I kan også lave retten både med græshopper og rejer. Kan I smage forskel? Hvor stor er forskellen egentlig på at spise græshopper og rejer?
2. UNDGÅ MADSPILD
Se videoklippet "Undgå madspild". Bagefter kan du svare på spørgsmålene, og I kan arbejde videre med opgaverne.
Spørgsmål til videoen
Hvad er madspild?
Hvorfor er det godt for klimaet at begrænse madspild?
Hvor tit smider du noget fra din madpakke i skraldespanden?
Hvilke gode råd til at undgå madspild nævner de i videoen?
Ideer til opgaver
Lav en planche med gode råd til, hvordan du kan undgå madspild.
Du kan både bruge de gode råd fra videoen og finde flere råd på nettet.
I kan også snakke med hinanden om, hvad I gør derhjemme for at begrænse madspild. Når du kommer hjem, kan du også spørge dine forældre.
3. SPIS MINDRE KØD
Se videoklippet "Spis mindre kød". Bagefter kan du svare på spørgsmålene, og I kan vælge at arbejde videre med opgaverne.
Spørgsmål til videoen
Hvorfor anbefaler Sundhedsstyrelsen, at vi skal spise mindre kød?
Hvor mange kød-madder er det godt at have med på madpakken?
Hvorfor er det bedre for klimaet at spise mindre kød?
Ideer til opgaver
Lav en undersøgelse i klassen af, hvor mange kød-madder I har med i jeres madpakker i dag.
Tæl op, hvor mange madder der er med kød, og hvor mange der er uden.
Er der nogle typer mad, hvor I er i tvivl om, hvilken kategori det tilhører?
Tegn en grafisk fremstilling af fordelingen af kødmadder og madder uden kød.
Bagefter kan I forsøge at finde på så mange forslag til madder uden kød som muligt.
Lav en planche med billeder eller tegninger af jeres forslag. Hvor mange forskellige slags madder uden kød kunne I finde på?
4. SKRALDEMAD
Se videoklippet "På skraldetur". Bagefter kan du svare på spørgsmålene, og I kan arbejde videre med de tilhørende opgaver.
Spørgsmål til videoen
Nævn nogle af de madvarer, som bliver fundet i affaldscontainere i videoen.
Hvorfor tror du, at supermarkederne smider en hel pose appelsiner ud, når kun én er dårlig?
Hvad vil du synes om at spise skraldemad?
Ideer til opgaver
Lav en undersøgelse af, hvilke madvarer I smider ud derhjemme.
I skal hver især skrive ned, hvilke madvarer som ryger I jeres skraldespand derhjemme i løbet af den næste uge.
Lav et skema og skriv ned for hver dag, hvad I smider ud. Skriv ud for hver madvare, hvorfor den bliver smidt ud. Er den for gammel? Er den dårlig?