Om 'H.C. Ørsted og elektromagnetismen'

Her finder du lærervejledning, Fælles Mål og læringsmål.

Til læreren

Fag: Natur og teknologi

Trin: 5.-6. klasse

Om forløbet

Dette undervisningsmateriale støtter op om konkurrencen Historiedysten 2022, som afvikles af Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg Slot. Undervisningsmaterialet kan dog sagtens afvikles uden deltagelse i konkurrencen Historiedysten 2022.

Forløbet tager udgangspunkt i H.C. Ørsted som videnskabsperson, og hvordan han opdagede elektromagnetisme. Eleverne bliver kort introduceret for elektromagnetismens principper, men det er ikke meningen, at de skal forstå elektromagnetismen fuldstændigt.

Til gengæld er der lagt vægt på, at eleverne skal prøve at eksperimentere med elektromagnetisme, når de skal bygge en helt simpel elmotor eller en elektromagnetisk båd.

Eleverne får også kendskab til en simpel udgave af den naturvidenskabelige metode samt en kreativ metode, som hedder designprocesmodellen. Eleverne skal nemlig bruge begge dele i den kreative elevøvelse.

Undervisningsmaterialet tager altså en kreativ tilgang til natur/teknologi, og består af en video-explainer, artikler, samt kreative elevøvelser og -forsøg, der kan laves i klassen.

Deltag i Historiedysten 2022

Du kan lære mere om den naturromantiske videnskabsmand H.C. Ørsted og deltage i Historiedysten 2022 på www.historiedysten.dk.

Kolofon

Research, tilrettelæggelse og tekst: Deanna Nichele Young og Maria Bjerre Linnemann

Grafik: Anna Lou Gavino samt studerende på DMJX Interaktivt Design og Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg Slot

Redaktionssekretær: Helle Brun

Redaktør: Johanne Bagge

Tak til DTU og Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg Slot for vidensdeling.

Ris og ros

Vi har brug for din feedback. Fortæl, hvordan det var at bruge undervisningsmaterialet i klassen. Send ris og ros til skole@dr.dk.